El monogràfic Seduïts pels mòbils: recursos educatius i orientacions pedagògiques del seu ús a l’escola i a l’aula, publicat a la revista Perspectiva Escolar promoguda per Rosa Sensat, aborda l’actual fenomen educatiu de la progressiva incorporació dels dispositius mòbils a l’escola i a l’aula i les seves implicacions organitzatives i pedagògiques.

En l’article es comença destacant la importància que els centres educatius estiguin a l’ordre del dia dels canvis que es produeixen en la societat actual tenint en consideració la innovació com una de les seves tasques primordials. També es ressalta la necessitat de conèixer les eines digitals i fer-ne un ús ètic, reflexiu, responsable i saludable al centre educatiu i a casa.

Per tal de comprendre el context sociotecnològic actual s’esmenten tot un seguit de dades extretes de l’enquesta sobre equipament i ús de les TIC a les llars realitzada per l’INE (Institut Nacional de Estadística) a finals de 2018.  En aquesta edició de l’enquesta es van investigar precisament els dispositius que es fan servir a les llars per connectar-se a Internet. Els principals equips utilitzats són els dispositius mòbils.

Seguidament en l’article es fa focus en el fet que la incorporació dels dispositius mòbils als centres educatius ofereix una oportunitat única de presentar orientacions sobre el seu bon ús i d’articular la conversa d’alumnes i professors sobre el seu possible ús disruptiu ens els centres educatius. A més, es destaca que el Departament d’Educació ha posat a disposició de la comunitat educativa instruments per facilitar la reflexió del professorat amb els alumnes en el si del grup classe, així com protocols d’actuació específics per a primària i secundària en els casos més greus. Les famílies també disposen de recursos per saber què és el ciberassetjament, com detectar si el seu fill o filla el pateix i com col·laborar amb el centre educatiu per fer-hi front.

A continuació, es detallen les característiques dels principals mitjans mòbils enumerant-ne també possibles usos i potencialitats, tals com: eina de cerca, eina destinada a l’oci, per aprendre a programar, per accedir a l’entorn personal d’aprenentatge, per fer un seguiment acadèmic i el procés d’avaluació, per experimentar i crear explicacions i presentacions, etc.

També s’exposen un seguit d’orientacions pedagògiques sobre l’ús dels dispositius mòbils a l’escola i a l’aula donant èmfasi i destacant els reptes i potencialitats que se’n deriven dels seus usos (usos saludables, bons usos d’aprenentatge…) així com una sèrie de riscos i de recomanacions.

Finalment, per concloure l’article es fa ressò del document de les conclusions de la XXII Jornada de Reflexió del Consell Escolar de Catalunya sobre L’impacte i la contribució de les tecnologies digitals en l’educació, celebrada a Barcelona l’abril del 2013.

Cliqueu a la següent imatge per accedir a l’article:

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *