L’aposta metodològica

Entenem la quotidianitat de l’aula com la màxima generadora d’aprenentatges, que ens proporciona camins per començar a indagar. Apostem per una metodologia socioconstructivista, viva i activa, amb l’objectiu d’assolir el desenvolupament integral dels infants, potenciant les seves possibilitats cognitives, afectives, motrius, emocionals, creatives i socials i amb la màxima flexibilitat per poder atendre la diversitat.

Com aprenen els infants a l’escoleta?

  • De forma activa, divertint-se, a partir de l’experiència i la vivència.
  • Donant joc a les seves inquietuds i interessos.
  • Buscant un treball vivencial, funcional i útil, que doni als infants les competències necessàries per afrontar i desenvolupar-se a la vida real.
  • A través d’activitats innovadores, creatives, originals.
  • A partir de moments màgics, de sorpresa, de provocació.
  • De forma flexible, acollint diferents interessos, ritmes i individualitats.
  • Potenciant les diferents capacitats i intel·ligències.
  • De forma coherent, significativa, amb justificació pedagògica.
  • Tenint en compte el treball emocional.
  • Desenvolupant-se de forma integral.

Els eixos de desenvolupament que treballem:

  • Créixer amb autonomia i confiança.
  • Comunicar-se amb diferents llenguatges.
  • Descobrir l’entorn amb curiositat.
  • Formar part de la diversitat del món que l’envolta.

Busquem la qualitat pedagògica. Estem en continu procés d’investigació, formació i recerca de noves pràctiques, amb l’objectiu de potenciar al màxim les capacitats dels infants.

Treballem per un aprenentatge significatiu, funcional, útil, que prepari als infants per la vida, partint de l’experiència, basat en els coneixements previs i respectant els seus interessos.

La nostra metodologia es basa en …

  • Aprendre no és memoritzar, ni copiar, ni imitar… sinó construir el propi discurs a partir de la pròpia experiència i del joc.
  • L’infant ha de modificar els propis esquemes de coneixement, potenciant l’aprendre a aprendre, desenvolupant competències i capacitats que li donin la possibilitat d’adquirir nous aprenentatges amb autonomia.
  • Cal dotar a l’infant de recursos per ser progressivament més competent en la resolució de tasques, problemes o obstacles, en l’ús de conceptes i en la posada en pràctica d’actituds.
  • La presentació de l’infant com a protagonista de tota l’acció educativa, duent a terme una intensa activitat manipulativa i mental.
  • La connexió del què ja sabem amb els interessos, motivacions, necessitats, construint un aprenentatge significatiu i funcional.
  • Els laboratoris de joc: espais dissenyats amb cura, on s’hi ofereixen diverses propostes en paral·lel per poder treballar de forma integral, oferint el màxim d’oportunitats d’aprenentatge i atenent la diversitat d’interessos, ritmes, moments evolutius i necessitats.
  • L’especial atenció a potenciar la creativitat i el pensament divergent, com a competència imprescindible per adaptar-nos, de forma efectiva, a la realitat.

Sobre el treball amb fitxes o llibres de text

Ens oposem obertament al treball amb fitxes:

  • Perquè no és un format adequat per aquesta edat.
  • Perquè no són motivadores i esgoten l’atenció de l’infant.
  • Perquè lliguen a l’infant a la cadira en una etapa en la que necessiten moure’s.
  • Perquè és un sistema de treball individualitzat, que no permet la interacció amb els altres, ni l’acció.
  • Perquè l’infant necessita aprendre experimentant directament amb l’entorn i no amb una representació del mateix.
  • Perquè són iguals per tothom i de resposta tancada i no permeten l’atenció a la diversitat.

En canvi, quan un infant juga i experimenta adquireix una actitud de profunda concentració i alhora té una vivència en què el plaer és la principal emoció. El joc és una necessitat vital i el primer instrument d’aprenentatge de que disposa l’infant per conèixer-se a sí mateix i a l’entorn.