SANTA CECÍLIA

El dia 22 de novembre se celebra Santa Cecília, la patrona dels músics. Nosaltres, aquí a la Llar d’Infants, com en molts d’altres indrets, celebrem el dia de la música perquè sabem del cert que la música estimula la imaginació, és un mitjà d’expressió per a les persones i sentim que endinsar als infants des de les primeres edats en aquest art és quelcom enriquidor, positiu i significatiu.

Són moltes les fonts d’informació i els continguts que podem trobar on es parli de la importància de la música a l’etapa d’Educació Infantil, és per això que a continuació us deixem un recull d’aquells aspectes que per nosaltres tenen més importància i/o us volem fer arribar.

PRINCIPIS FONAMENTALS DE LA MÚSICA (Pascual, 2002)

  • Valor educatiu: ja que la música contribueix al desenvolupament integral dels infants i no només a les habilitats musicals.
  • Música per a tots i totes: no només dirigida a les persones dotades musicalment, perquè la finalitat de l’educació musical no és fer músics professionals sinó persones que aprecien i valoren la música.
  • Llibertat i creativitat: no és tan important el resultat final sinó el procés i la participació.
  • Progressió: la música ha d’acompanyar a l’infant en tot el seu procés evolutiu adaptant-se a les capacitats de cadascú a cada moment.
  • Activitat: la metodologia utilitzada ha de basar-se en l’experimentació i la participació.
  • Diversió: s’ha de viure la música des del joc, afavorint així l’aprenentatge cooperatiu i el gaudi per tot el que engloba aquesta intel·ligència.
  • Globalitat: la música no és un art aïllat en si mateix, sinó que està totalment relacionada amb altres àrees.
  • Varietat: incloent diversos aspectes com el cant, els instruments, el moviment, la dansa, l’audició i el llenguatge musical.

 

APORTACIONS DE LA MÚSICA AL DESENVOLUPAMENT INTEGRAL DELS INFANTS

S’entén com a desenvolupament integral de la persona el conjunt format pel desenvolupament físic, emocional, social i intel·lectual.

  • Desenvolupament físic: la música influeix directament en el nostre metabolisme, ja que actua sobre el ritme cardíac, la respiració i la pressió arterial. A més, estimula la producció d’endorfina, una hormona que calma el dolor i produeix efectes positius en el nostre organisme, com la reducció de l’estrès. Com afirma Pascual (2006), la música contribueix al coneixement de les possibilitats sonores i de moviment del propi cos, a més de l’orientació espacial- temporal.
  • Desenvolupament afectiu: la música actua sobre el sistema límbic, que tradueix els estímuls en emocions, per això de vegades ens referim a ella com al llenguatge de les emocions. Els efectes emocionals que produeix la música són difícils de mesurar, però es pot afirmar que ens ajuda en el desenvolupament emocional, proporcionant-nos l’equilibri necessari per aconseguir la felicitat. A més, l’activitat musical contribueix al desenvolupament de l’autoestima, cosa que permet actuar de forma segura, acceptant nous reptes i tolerar millor les pròpies limitacions.
  • Desenvolupament social: la música forma part de les celebracions. Tanmateix, és un fenomen cultural molt relacionat amb la zona geogràfica on neix cadascú. Per això es considera que la música és un recurs excel·lent per a la integració de les nenes i els nens que venen d’altres països, ja que a través d’ella, es crea una nova forma de contacte amb els demés.
  • Desenvolupament cognitiu: a través de la música es poden treballar aspectes cognitius com l’audició, el desenvolupament de la memòria, la capacitat de concentració i precisió, etc.

Amb això, com diu Barry Goldstein, compositor i investigador, els efectes de la música repercuteixen en el nostre cervell en quatre punts: emocions, memòria, aprenentatge i atenció.

I per acabar, si voleu més informació sobre aquest tema, a continuació us adjuntem alguns links:

Article de la redacció de NatGeo

Núria Llavina

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>