Projecte Emocions

“Les habilitats d’intel·ligència emocional i l’atenció plena (mindfulness) són clau per a l’èxit acadèmic i per a la vida. “

A l’Institut Olímpia integrem l’aprenentatge emocional i social com un pilar central del nostre projecte de centre, doncs ens mou una profunda motivació d’incrementar el benestar físic i emocional de les persones que compartim aquest entorn. 

Els fonaments i objectius del Programa d’educació emocional (PEM) del centre s’assenten en quatre 

competències: l’autoconsciència, l’autoconeixement, les habilitats socials i de vida i la comunicació. Volem que aquest aprenentatge socioemocional ajudi la comunitat educativa a desenvolupar i practicar habilitats d’intel·ligència emocional, en un procés interactiu d’ensenyar, aprendre i practicar. 

El Programa contempla formació específica en intel·ligència emocional i atenció plena, tant per a l’alumnat i les seves famílies, com per al professorat. Tenim la convicció que aquesta dedicació a la faceta emocional de tota la comunitat educativa del centre facilitarà que l’alumnat rebi missatges coherents sobre la competència emocional en tots els àmbits de la seva vida.

 

El nostre enfoc intenta avançar-se i innovar dins d’aquest àmbit, doncs reconeixem i incloem en el Currículum 1 hora setmanal dedicada en exclusiva a l’aprenentatge emocional. CULTIVAR, com anomenem Cultura i valors ètics, evoluciona en un espai centrat en l’experiència del moment, on l’alumnat se sent lliure d’expressar les seves emocions i sent que aquestes són tingudes en compte i respectades. 

L’aula és converteix en un camp d’entrenament en temps real: aquí, s’aprofita el que succeeix en el moment per a observar-ho, reflexionar entre tots, aprendre i establir vincles amb situacions reals. L’enaltiment de les qualitats personals de l’alumnat i dels valors són coprotagonistes, juntament amb les emocions, d’aquest espai enriquidor que pretén ser l’aula de Cultivar.

 

l’ATENCIÓ PLENA: LA BASE PER ESTAR PREPARAT PER APRENDRE

 

El rendiment acadèmic en el nostre sistema educatiu depèn en gran part de les habilitats que l’alumnat tingui per a concentrar-se i parar esment. Per aquest motiu, el PEM inclou l’ensenyament d’aquestes habilitats de fer atenció i concentrar-se, integrades sota el nom de mindfulness o atenció plena, i que d’alguna manera es dóna per fet que són habilitats que es desenvolupen per si soles sense un entrenament específic. 

 

 

En l’actualitat, degut als nombrosos estímuls als que estem exposats contínuament la nostra capacitat d’atenció està molt debilitada, i els nens i nenes, els i les adolescents, no estan exclosos d’aquesta tendència. Així doncs, creiem que l’entrenament de l’atenció es torna absolutament necessari. 

La pràctica de l’atenció plena és fonamental per a cada acció que vulguem dur a terme: estudiar, parlar i escoltar, jugar i fins i tot tenir un descans reparador. El PEM del centre ofereix l’alumnat l’aprenentatge d’aquesta habilitat amb la finalitat que puguin aprendre a conèixer-se millor a si mateixos i gestionar millor els seus comportaments davant diferents situacions.

 

Olímpia, un institut emocionalment intel·ligent.

A l’Institut Olímpia ens obrim al camí del benestar físic i emocional de la nostra comunitat educativa.

Pretenem potenciar APRENENTATGES i BENESTAR en el nostre alumnat.