Del Laberint als Somnis

El dimarts 11 de juny l’alumnat de l’optativa Música de 4t de l’ESO va estrenar al teatre de l’Institut Sants l’espectacle Allò que no es veu del projecte Del laberint als somnis del Gran Teatre del Liceu i el 20 de juny en van representar dues funcions escolars per a l’alumnat i el professorat del centre. El nostre institut està vinculat al Liceu durant dos cursos en participar en el programa ÒPERA AMB JOVES: Del Laberint als Somnis. Això ha suposat rebre formació per part del servei Educatiu LiceuAprèn mitjançant tallers, conferències i debats practicats a les instal·lacions del Liceu i l’assistència a l’espectacle La torre dels somnis a la gran sala del teatre.
En aquest primer any del programa, durant el curs 2023-2024 l’Institut Sants ha ideat un projecte artístic propi entre els departaments d’Educació Física, Educació Visual i Plàstica, Llengua Catalana i Música. Es tracta de l’espectacle Allò que no es veu, inspirat en l’òpera, la música de Puccini, Drake, les arts visuals, el circ i la literatura. Aquesta producció artística ha estat creada per l’alumnat de l’optativa Música de 4t sota el guiatge de l’artista, director d’escena i professor de teatre Albert González. Partint d’una escena en una discoteca (un laberint) un grup d’adolescents es troba immers en un mar d’emocions i conflictes propis de l’edat: l’amor, les drogues, l’anorèxia, les relacions familiars i el racisme. Aquests esdevindran els protagonistes en
un procés creatiu que tindrà com a fil conductor la música de Puccini versionada des del Cor a boca tancada de l’òpera Madama Butterfly. Després d’una introducció a la representació amb la música del cor Diecimila anni al nostro imperatore de Turandot, l’espectacle comença en un laberint amb la música d’One Dance de Drake i evoluciona cap a l’abstracció en un viatge astral acompanyat de l’ària E lucevan le stelle de Tosca i les creacions de l’alumnat, on la màgia de l’escena ens conduirà a un somni, una utopia impossible amb una teràpia en la qual es resoldran tots els conflictes, per acabar amb una catarsi artística. Aquesta fusió de les diferents arts ha motivat l’alumnat per expressar els seus sentiments, reptes, interessos, ideals i relacions que és l’objectiu principal del projecte.
Tal com menciona el Servei Educatiu del LiceuAprèn: “El projecte Del laberint als Somnis és una nova aposta del Liceu que reafirma la voluntat de continuar explorant vies per arribar al públic adolescent i jove a través de propostes artístiques i educatives que els resultin atractives i transformadores. En aquest projecte, 24 centres educatius de secundària de tot Catalunya, han optat per vincular-se al Liceu durant dos cursos. En el primer any de projecte, hem posat el focus en la creativitat, en donar veu als joves per expressar-se des de les arts escèniques. Hem volgut acompanyar els joves en entendre l’art i la música com espais que els permeten imaginar i expressar allò que volen, allò que pensen, allò que saben o allò que senten. 14 artistes assignats pel Liceu han acompanyat els processos creatius de cada centre. El segon any, aquests mateixos centres educatius participaran en el projecte d’òpera participativa El Monstre al laberint interpretant aquesta òpera de Jonathan Dove al Liceu.”

Ha estat fascinant!!!