La situació de les dones a l’edat mitjana

A la matèria de socials de 2n d’ESO, hem treballat com era la situació de les dones a l’edat mitjana. Aprofitant la data del 8 de març, dia de la dona treballadora, hem penjat les feines dels alumnes al passadís de primer cicle per tal de visibilitzar la bona feina que han fet i per què tot l’alumnat i personal del centre pugui conèixer millor les arrels del masclisme encara present a la nostra societat, així com per rescatar del doble oblit (el que van patir llavors i el que han patit després amb visions masclistes de la Història, la Literatura, les Ciències…) petites i grans històries de dones de l’època. Ara, ho compartim amb vosaltres.

A través de la lectura i resum de textos especialitzats, hem estudiat com era la situació de les dones medievals, perquè era així, quines lleis s’aplicaven, com va evolucionar la seva situació (va anar a millor o a pitjor?), quines similituds i diferències hi havia entre les dones de cada un dels estaments, quin paper hi van jugar l’Església i els gremis, per què van començar les persecucions per bruixeria, quines feines es veien obligades a fer les dones, què passava amb la salut femenina, etc. Aquí teniu un bon resum que revela totes aquestes qüestions.

Les dones a l’edat mitjana

Martina Pujol Camps, 2ESO B

Tot seguit, l’alumnat va investigar i resumir la biografia d’algunes dones destacades de l’època, fos perquè van fer gestes o obres remarcables, fos perquè es van veure sotmeses a pressions i violències pròpies del període i de la seva condició de dones. Algunes eren reines o comtesses, d’altres eren religioses, escriptores, artistes, camperoles, artesanes… Van haver de cercar informació, contrastar-la i resumir-la amb les seves paraules. Finalment, van maquetar el text amb el format d’un article periodístic d’investigació (clica les images per obrir els PDF).