Els científics de 4t d’ESO expliquen experiments als alumnes de 2n

baner-setmana-ciencia-secretari-2016
Crònica de Laura Cao i Maria Miranda
Imatges de Michelle Gonzàlez

La setmana del 14 al 18 novembre el centre va organitzar la setmana de la Ciència. Nosaltres, els periodistes, vam poder assistir a alguns dels experiments que els alumnes de 4t van explicar als de 2n d’ESO.

La tarda del 15 de novembre vam poder observar els experiments dels científics Jordi R. i Raúl. C. que tractaven el tema de la densitat dels líquids. El primer experiment que van fer i explicar va consistir a observar què passava en posar tres líquids de densitats diferents en un vas de precipitats. Els passos que van seguir van ser els següents:

En un got tenien un dit d’oli que van posar dins del vas de precipitats. Tot seguit, van anar abocant, a poc a poc, l’alcohol sense que toqués l’oli (fins que sobreeixís el got).
(Els nens van poder observar com l’oli es movia dins del got)
Van introduir aigua amb una cullereta fins que, per qüestions de densitat, l’oli va sortir del got petit en forma de gotes.
Es va arribar a la conclusió que variant la proporció de l’aigua i l’alcohol es modifica la densitat de la mescla, i això fa que les gotes d’oli pugin o baixin.

El segon i últim experiment va tractar sobre com podem calcular la densitat d’una bola de ferro. Sabem que per poder calcular-la necessitem la seva massa i el seu volum, ja que la seva fórmula és d=m/V. Per tant, havien de seguir els següents passos:

Pesar la bola amb la bàscula (ara ja tenien la massa, 130,5g)
Omplir una proveta amb aigua fins als 100mL.
Tirar-hi la bola i observar que el nivell de l’aigua puja fins als 112mL (amb això ja podien calcular el volum, V=112mL-100mL=12mL)
I, ara, ja van poder calcular la densitat amb la fórmula.

El resultat va ser que la densitat de la bola era de 10,8g/cm3. A partir d’aquí van definir que la densitat és la quantitat de massa que hi ha en un determinat volum.

Els dos experiments van interessar molt als alumnes de 2n i els científics van estar molt agradables i disposats a explicar-ho bé.

En conclusió creiem que és una bona experiència, que es podria repetir cada any.