L’alumnat de Literatura Catalana de 2n de Bat visita la Selva del Camp

Crònica de l’excursió dels alumnes de Literatura Catalana a la Selva del Camp

El passat dimarts dia 10 d’octubre a les 10 del matí, els nou alumnes de l’assignatura de Literatura Catalana de modalitat de Segon de bat A, acompanyats de la professora, la Montse Cendra, i el tutor, el Josep Artigas, van fer una excursió que els va portar a la Selva del Camp. Com en altres ocasions en anys anteriors, gairebé tots els alumnes i el Josep van fer el camí fins el poble veí amb les seves bicicletes, que van portar des de casa, mentre la Montse els seguia per darrere amb el seu vehicle acompanyada de dos alumnes que no podien anar en bicicleta.

El motiu de la visita a la Selva estava relacionat amb la primera de les sis obres que durant tot el curs els alumnes llegiran, “Aigües encantades”, una de les obres teatrals modernistes per excel·lència, que mescla el conflicte ideològic entre dues forces totalment oposades i el conflicte individual entre la protagonista, la Cecília, i el seu pare, el cacic del poble, un home poderós, autoritari i egoista. Però, per quin motiu van visitar la Selva? L’autor de l’obra, és Joan Puig i Ferreter, dramaturg, novel·lista, periodista, polític i màxim exponent del teatre d’idees modernista que va néixer a la Selva, l’any 1882, fill d’una dona que patir els abusos del cacic del poble, el seu pare, tot i que mai va ser reconegut com a fill legítim per aquest.

L’objectiu de la visita a la localitat del Baix Camp era ni més ni menys recórrer el nucli antic de la vil·la, i fer una aturada als llocs més destacats per la vida de l’artista al seu poble natal, d’on ell mateix narrava històries que va viure durant la seva infància, per tal de conèixer una mica més sobre la seva vida personal i sobre l’obra. Els alumnes van aturar-se en llocs tan importants en l’actualitat com la Plaça Major, l’Església o el Castell de Paborde, però també davant de la casa dels seus oncles o la casa on el mateix va néixer. A cada aturada (en total en van ser una vuitena), un alumne llegia un relat d’alguna de les composicions de Puig i Ferreter, que feia referència a cada espai, mentre un altre alumne s’encarregava d’enregistrar-lo. A més, els alumnes van escoltar com els dos professors llegien un altre fragment pertanyent a Camins de França, una obra que narra l’experiència que el dramaturg selvatà va viure de ben jove durant el seu viatge a França.

Al voltant de les dues del migdia, després de realitzar la ruta pel poble que va durar poc més d’una hora i mitja, els alumnes van a emprendre el camí de tornada cap a l’Institut, on van arribar en quinze minuts.