Una introducció a Joan Vinyoli a càrrec de Montserrat Corretger (URV)

La professora Montserrat Corretger, doctora en filologia catalana i professora de literatura catalana a la Universitat Rovira i Virgili, va impartir, dilluns passat, una conferència sobre l’obra poètica de Joan Vinyoli a l’alumnat de 2n de Batxillerat que cursa la matèria de literatura catalana. Montserrat Corretger ha investigat l’exili del 1939, ha publicat epistolaris (Salvat-Papasseit, Maseras) i ha elaborat estudis sobre Calders i Bontempelli, J. M. Bartrina, Joan Alcover, Joan Estelrich, Rovira i Virgili, Vidal Alcover, J. M. Prous i Vila, N. Comadira i Gabriel Ferrater, entre d’altres.

En la xerrada que fa oferir a la Biblioteca del nostre centre, la conferenciant va fer referència a diferents aspectes de l’obra de Joan Vinyoli. Va assenyalar, per exemple, la influència que Rainer Maria Rilke i Carles Riba van exercir sobre el poeta, i va comentar alguns dels poemes inclosos en el poemari Vent d’aram, publicat l’any 1976 i Premi de la Crítica Serra d’Or el 1977.

Vent d’aram és una obra de maduresa, que recull els grans temes de la lírica de Vinyoli: la natura, l’amor, la mort, el pas del temps, el record, la recerca vital, la soledat, el desig de transcendència, la poesia i el poder de la paraula. A través de cada poema, Vinyoli proposa un viatge cap a les fondàries de l’existència, una reflexió sobre el seu sentit i unes disquisicions d’ordre moral.

Aquest llibre és una de les lectures prescriptives que aquest curs han fet els alumnes de Literatura Catalana de la modalitat d’Humanitats i Ciències Socials.

Joan Vinyoli

En bona companyia

Molts jardins amb peònies,

lilàs i pèsols

d’olor, són lloc de bon estar,

quan ja la llum abaixa

la veu i, sense fer remor,

pels engorjats del vespre

s’allunya la tartana

del desesper.

El dia torça el coll

com una espiga plena.

La nit és tota per nosaltres.

Encén el vi.