Que no us ensabonin!

Projecte transversal del 1r trimestre (1r i 2n ESO)

Alumnes de 1rESO mostren els seus dissenys pel packaging del sabó

Del 29 de novembre al 3 de desembre, l’alumnat de 1r i 2n d’ESO va dur a terme el primer projecte transversal del curs. Enguany, partint com sempre de la justícia global i el consum responsable, ens hem centrat en el món de la cosmètica i la seva publicitat així com en els problemes mediambientals que poden provocar. L’objectiu: potenciar hàbits alternatius de consum.

Un alumne resumeix el que ha après en una cartolina amb forma de mà

Després de l’activitat inicial del dia, amb la qual planificàvem en grup la feina de la jornada, ens endinsàvem en les primeres tasques de reflexió. Així, vam parlar reflexionar sobre les estadístiques de consum del propi alumnat; vam veure l’evolució de la perspectiva de gènere en la publicitat de cosmètica des dels anys 60 fins l’actualitat; vam parlar l’utilització del greenwashing en el màrqueting; vam analitzar el canvi químic que en l’elaboració de sabó a partir d’oli; vam resseguir la història del sabó des dels seus orígens; vam prendre consciència de com contaminen els components habituals de la cosmètica, per exemple l’oli de palma i els microplàstics; finalment, vam tractar les conseqüències mediambientals de llençar l’oli usat per l’aigüera.

Dos alumnes de 1rESO fabriquen sabó a partir d'oli usat.

En la segona part del dia, els grups de treball se centraven en la tasca principal del projecte: dissenyar, crear i muntar un packaging per encabir el sabó que s’elaboraria en el taller de l’Agència Catalana de Residus del divendres. L’elecció del color, la font, el logo o la forma van ser decisions importants abans de dissenyar el dibuix amb Vectr i acompanyar-lo d’un eslògan adient i d’una etiqueta que resumís la composició del producte tenint en compte les idees treballades a les activitats inicials.

Experiment per comprovar l'efecte de l'oli en el medi aquàtic

Abans de finalitzar cada jornada amb el recull d’idees principals en la dinàmica “mans enlaire”, posàvem a prova la nostra competència científica. A través de diversos experiments vam comprovar l’eficàcia de rentar-se o no les mans amb sabó; la tensió superficial de l’aigua a través de la creació de fractals de colors; o com l’oli al medi aquàtic limita el procés fotosintètic de les plantes. Finalment, vam elaborar bàlsam labial a partir d’ingredients quotidians.

Alumnes de 1rESO preparen bàlsam labial amb l'ajuda d'una professora

El darrer dia vam elaborar sabó casolà a partir d’oli de cuina usat. Cada grup de treball va fer els últims retocs al seu packaging. Les idees principals es van recollir en infografies i es van presentar en una exposició oral per la resta de la classe. L’autoavaluació i la coavaluació del funcionament del treball en equip i la valoració personal del projecte van ser les últimes tasques.

Capses per guardar pastilles de sabó dissenyades per l'alumnat de 1rESO

Hem hagut d’esperar a la tornada de vacances que les pastilles de sabó se solidifiquessin. Ara ja poden complir amb la seva funció de neteja.

Moltes gràcies a totes i tots per la implicació i el treball diari. Segur que ens hem conscienciat i hem començat a canviar hàbits de consum, nosaltres i en les nostres famílies.

Podeu veure les fotografies del projecte en aquest enllaç o clicant les imatges.