Participem a la Jornada Argó de Biociències

Dimarts 24 d’octubre un dels projectes de l’Institut Narcisa Freixas va ser presentat a la sala d’actes de la Facultat de Ciències de la UAB, dins les Jornades Argó adreçades a tots els públics i més en concret al professorat de ciències de secundària. Enguany les Jornades Argó tractaven el tema de la contaminació per plàstics. Així doncs, els dies 10 i 24 d’octubre de 2023 de 16.30 a 19h, es van fer 3 ponències per investigadores en el camp esmentat i es va tancar amb la presentació del projecte “Enllaça’t al Residu mínim” com a exemple de situació d’aprenentatge.

“Enllaça’t al Residu mínim” és la segona vegada que s’està duent a terme al Narcisa a nivell de 4t d’ESO amb l’alumnat que cursa l’optativa de Física i Química, i també s’ha  implementat a l’Institut la Serreta de Rubí, i en breu se’n farà una adaptació per Batxillerat a l’Institut Martí Pous. El projecte educatiu permet escollir mòduls a treballar, per tant, cada docent pot escollir un itinerari per centrar-se més en la part de laboratori i recerca, justícia social i ambiental, economia circular i publicitat ètica. De la mateixa manera podem qualificar ciències, llengua o la competència transversal ciutadana.

A banda d’aquests mòduls optatius el que dona coherència al projecte és que comença i acaba amb notícies sobre residus, que bé poden ser problemes o solucions. És important oferir solucions per no abocar a l’alumnat a la tan anomenada ecoansietat. Les autores, totes elles membres del grup de treball de l’ICE EduglobalSTEM, Núria Pérez del Narcisa Freixes, juntament amb Mariona Escoda, Esther Cano i Begonya Oliveres, estan d’acord a que la proposta didàctica serà enriquida a mesura que altres docents s’animin a dur-la a terme a les seves aules.

Aquí teniu en obert el site amb tots els materials.

Aquests són els títols de les altres presentacions de la jornada:

– «Contaminació per plàstics, una crisi mundial que posa en risc la salut del medi ambient, els animals i les persones», a càrrec d’ Alba Hernández Bonilla;

– «Micro- i nanoplàstics: suposen un risc per la fertilitat humana?», a càrrec d’Elena Ibáñez de Sans;

– «Efecte dels Nanoplàstics en la fisiologia d’organismes aquàtics», a càrrec de Nerea Roher Armentia.