Conferència de l’astrofísic Ignasi Ribas a l’Institut Martí Pous

El passat 10 de desembre un grup d’alumnes de 1r d’ESO, que estan treballant al projecte “Estem sols a l’univers?”, i també els alumnes de 2n d’ESO, en el marc de l’àmbit cientificotecnològic, van tenir la oportunitat d’assistir a una conferència d’Ignasi Ribas, director de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya. Ribas ha liderat un equip internacional d’investigadors que ha confirmat l’existència d’un planeta al voltant de l’estrella Barnard, a 6 anys llum de la Terra.

Aquestes són algunes de les coses que van cridar més l’atenció dels alumnes de primer:

• L’estel més proper és Proxima Centauri.
  • Plutó no és un planeta perquè no compleix les tres condicions necessàries i, si ho fos, caldria afegir més planetes al sistema solar: Ceres, Haumea, Makemake i Eris.
  • Els forats negres no són tan perillosos com semblen a les pel·lis.
  • L’univers té matèria finita.
  • Per trobar exoplanetes hi ha dos mètodes: un és el trànsit i un altre que no he entès.
  • A mi m’ha interessat com descobreixen els exoplanetes, el que fan és observar una estrella, i per veure si hi ha planetes girant al voltant es pot fer de dos maneres. La que m’ha impactat més ha sigut que fan servir una màquina com la del metge que es fa servir per les pulsacions del cor, i amb aquesta màquina calculen la llum de la estrella i si hi ha un moment en el qual baixa una mica la intensitat de la llum es perquè un planeta està passant pel davant.
  • Per saber si en un planeta hi ha vida, cal veure si hi ha metà.
  • Encara no sabem si l’univers és finit o infinit.
  • Si t’apropes molt a un forat negre et pot espaguetitzar.
  • S’han trobat bacteris i altre éssers vius microscòpics a Antàrtida congelats però encara vius. Aquests bacteris estaven a la terra fa 8 milions d’anys.
  • Quan un meteorit impacta un planeta rugós, algunes pedres i roques d’aquell planeta surten disparades cap a l’espai, i si el planeta estava habitat, s’emportava als bacteris a dintre de les roques. Llavors aquests éssers vius arriben amb les roques a planetes acabats de néixer.
  • Dintre de 5.000.000.000 el Sol s’apagarà i es convertirà en una estrella roja, però llavors nosaltres ja haurem marxat en la recerca d’un nou planeta on viure.
  • Hi ha molts altres sistemes solars.

Els alumnes de segon van poder explicar a l’Ignasi que havien estudiat el mètode de detecció del trànsit i fins i tot n’havien fet una pràctica.

A més, es van poder fer moltes preguntes, resoldre alguns dubtes sobre l’univers i copsar la diferència entre les creences i l’evidència científica.

Ha estat una experiència molt interessant! Moltíssimes gràcies a l’Ignasi per dedicar-nos el seu valuós temps. Qui sap si hem despertat alguna vocació en el camp de l’astrofísica o per la ciència en general?

Si voleu més informació sobre el treball de l’Ignasi Ribas:

Notícia al Telenotícies vespre del 14 de novembre:

Notícia a l’InfoK del 15 de novembre:

Entrevista a l’Espai de ciència del programa Els Matins del 15 de novembre: