Visita Museu d’Història de Barcelona 2n

El 26 d’abril de 2023, els alumnes de l’Institut Maria Canela van fer una sortida a Barcelona amb l’objectiu de conèixer la vida de la Barcelona medieval.

Van visitar al Museu d’Història de Barcelona per conèixer la Barcelona medieval, durant aquesta activitat van fer l’activitat “La formació d’una capital, la ciutat medieval” amb un itinerari que mostra la formació d’un empori mercantil i una capital política, recorrent els testimonis encara avui visibles d’una Barcelona medieval en expansió, com carrers, parcel·lari, edificis artesans i conjunts monumentals.

Els alumnes van aprendre sobre la configuració espacial i social de la ciutat medieval i com els processos de creixement urbà comportaven guanys, pèrdues i conflictes, fins i tot immobiliaris, i la seva relació amb l’activitat productiva i amb el comerç llunyà. També van abordar aspectes de la vida quotidiana, especialment en l’entorn del sistema gremial i la seva combinació entre residència, treball i vida social.

La visita també va presentar la formació de les institucions de govern de la ciutat i la implantació a la ciutat d’altres poders com a capital de Catalunya i principal centre urbà de la corona catalanoaragonesa. A més, els alumnes van poder veure el repertori de formes per resoldre les necessitats constructives més diverses a partir de la progressiva definició d’un gòtic amb característiques pròpies.

Els alumnes van aplicar les nocions històriques de canvi, continuïtat i simultaneïtat en diversos fenòmens històrics i van fer ús i contrast de diferents fonts documentals primàries i secundàries (materials, textuals, iconogràfiques, cartogràfiques, digitals, etc.) per contextualitzar els conceptes generals a fets de l’entorn proper.

Durant la visita, també es va valorar el paper de les dones i dels homes com a subjectes de la història i del present, i es va identificar els trets bàsics del procés de formació dels comtats catalans fins a la consolidació de la corona catalanoaragonesa.

Els alumnes van gaudir d’una visita molt interessant al Museu d’Història de Barcelona i van aprendre molts aspectes sobre la Barcelona medieval i la seva evolució al llarg del temps. A més de fer un tomb pels carrers medievals de Barcelona i van visitar la Catedral del Mar.

Aquesta activitat ha estat gratuïta pels alumnes, ja que està finançada pel Pla de Millora d’Oportunitats educatives (PMOE) pel curs 2022-2023, en el marc de les mesures adoptades pel Departament d’Educació per reforçar els centres educatius amb més complexitat i vulnerabilitat educativa, al qual s’integra el Programa del Ministeri d’Educació i Formació Professional de Cooperació Territorial per a l’Orientació, Avenç i Enriquiment educatiu PROA+.