Història de l’edifici

Josep Lluís Sert (Barcelona 1902-1983) fou un destacat arquitecte català, molt influït per Le Corbusier, amb qui va treballar a París. Tot just acabada la carrera d’arquitectura va fundar el GATCPAC. Fou el principal aglutinador a Catalunya del moviment racionalista.

Al 1935 va projectar dos edificis escolars per a Martorell, per encàrrec de l’Ajuntament: el col·legi Montserrat, al barri de Can Carreres, i el col·legi dels Convents, que pren el nom de l’antic convent dels caputxins, una part del qual va ser incorporada al nou edifici.
La construcció d’aquests edificis va ser interrompuda pel la guerra Civil i l’arquitecte no va poder completar la direcció de les obres. L’edifici dels Convents, que era en estat de construcció més avançada, va mantenir pràcticament l’entitat que li havia donat el seu autor. No fou així en el cas del col·legi Montserrat, força modificat respecte del projecte original.
Fruit de l’època, el col·legi Montserrat es denominà durant el franquisme Correa Weglison, i els Convents, Generalísimo Franco.
A finals dels anys seixanta la construcció de l’autopista A-7 va malmetre una part important dels espais oberts del col·legi dels Convents i modificacions posteriors van alterar la disposició de l’edifici pel seu costat sud. També fou enderrocada la casa del conserge, obra del mateix arquitecte.
Avui ambdós edificis són dels pocs exemples de les construccions escolars de Sert, el que els dona una especial importància i fa imprescindible la seva recuperació.
En conjunt, les seves obres van representar l’avantguarda, no només a nivell de Catalunya, sinó també a nivell europeu. Defensava el ciment armat com a material constructiu bàsic per acomplir les exigències que imposava la funcionalitat del nou estil: simplicitat, harmonia, equilibri, ordre i proporció, negant l’aplicació gratuïta d’elements ornamentals i la imitació, i concebent l’arquitectura com a resposta a una finalitat utilitària, en relació amb la qual l’interior es desenvolupa racionalment per a la funció i es projecta a l’exterior d’una manera simple i constructiva.

Font: Història visual de Martorell. Recurs electrònic (Martorell) – Centre d’Estudis Martorellencs, 2003

Primera i provisional ubicació de l’nstitut SI Martorell
La secció d’institut SI Martorell va obrir les portes el curs escolar 2012-13 compartint espais amb l’EOI de Martorell situat a l’Av. Fèlix i Cañameres, 15 prop l’Hospital de Sant Joan de Déu. Durant el curs escolar 2012-13 i 2013-14 aquesta va ser l’ubicació mentre es trobava una solució per aconseguir un espai propi.

Obres de restauració del antic col·legi Montserrat, durant l’estiu de 2014
L’antic edifici va ser cedit per l’Ajuntament de Martorell i es troba actualment a la plaça de Maria Canela al barri de Can Carreras