Pla comarcal contra l’assetjament en edat escolar

El Pla comarcal contra l’assetjament en edat escolar de l’Alt Urgell fa arribar de manera virtual a les famílies alturgellenques un seguit de recursos per prevenir el ciberassetjament o ciberbullying durant el confinament, tenint en compte que la situació excepcional a causa de la pandèmia de la COVID-19 fa més necessari que mai l’accés a les tecnologies i els dispositius mòbils.

El fulletó informatiu ofereix la presentació del pla i una infografia. El document està disponible als webs i xarxes socials institucionals de la Seu i comarca i també a les pàgines web dels centres educatius.

En la infografia s’exposen de manera clara i entenedora diferents consells per evitar el ciberassetjament. Així, s’aconsella a les famílies acompanyar els nens i nenes en les tasques escolars amb les noves tecnologies, seguir les recomanacions d’edat dels experts i supervisar els espais on en fan ús, entre d’altres. Entre les coses que no s’han de permetre hi ha la difusió de rumors falsos, amenaces o insults.

Les recomanacions també inclouen qüestions sobre intimitat i dades per evitar riscos; orientacions sobre bons usos, tant si es fan servir les noves tecnologies com a eina escolar com per comunicar-se entre amics i amigues; límits per regular l’ús dels dispositius electrònics i mòbils; i suport i acompanyament, apel·lant la confiança i promovent el fet de fer saber de possibles casos de ciberassetjament.

Ciberassetjament o ciberbullying

Precisament, un dels àmbits que es treballa des del Pla comarcal contra l’assetjament en edat escolar a l’Alt Urgell és el ciberbullying, una forma d’assetjament il·limitada en el temps i l’espai, que juga molts cops amb l’anonimat i en la que l’agressor no calcula l’abast del mal i del que està fent, “fet que el fa molt perillós i nociu per a les víctimes en relació amb l’impacte psicològic i personal”.

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya insta a estar alerta respecte a l’ús de les tecnologies i dels possibles casos de ciberassetjament. La necessitat que tenim aquests dies de les tecnologies per comunicar-nos, treballar, fer la feina escolar o jugar pot fer augmentar aquesta mala forma de relacionar-nos entre nosaltres, i en especial, entre els menors.

Des del Pla estratègic en contra de l’assetjament en edat escolar de l’Alt Urgell es proposa a les famílies que ajudin a difondre la importància d’unes relacions sanes, tant presencialment com virtualment, a través de les seves xarxes amb petits textos o frases de conscienciació social amb el hastag #StopViolènciaViral, que va promoure Save The Children, i #ProuViolènciaEscolar.

Altres recursos

A més a més, el Pla promourà des dels centres educatius i altres serveis relacionats a infància i adolescència algunes accions preventives i de conscienciació respecte al tema, que es treballaran conjuntament. Es preveu el visionat de vídeos educatius i videoclips musicals, la redacció de lemes en contra de l’assetjament i el ciberassetjament, la lectura de contes i llibres il·lustrats, la lectura d’articles per famílies, o la creació de productes artístics i creatius, com a campanya en contra de les males relacions en l’edat escolar.

Altres recomanacions a les famílies

Com a recomanacions per a les famílies, FAROS, l’Observatori de la salut de la infància i l’adolescència de l’Hospital Sant Joan de Déu, apropa al tema del ciberassetjament en un article, tot detallant alguns consells i formes d’actuar per prevenir o ajudar.

1 de cada 3 alumnes pateixen ciberassetjament

Segons una enquesta publicada el 2019 per UNICEF i el representant especial del Secretari General de les Nacions Unides sobre violència contra la infància, 1 de cada 3 alumnes diuen haver patit assetjament o violència física en els darrers mesos. Un de cada 3 parlen d’assetjament a través de les tecnologies o ciberassetjament.

D’altra banda, des del passat mes de novembre, la UNESCO va subscriure el nou Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola, que inclou el ciberassetjament, i que se celebrarà el primer dijous de novembre de cada any. El focus d’atenció de la celebració es basa en la promoció del respecte als drets dels alumnes com a infants i adolescents, i la tolerància zero a tot tipus de violència, englobant així totes les formes d’assetjament o bullying.