Documentació per la preinscripció i barem 2021-22

DOCUMENTACIÓ PER LA PREINSCRIPCIÓ 

Per fer la sol·licitud de preinscripció cal presentar tota la documentació necessària per acreditar la identitat de les famílies sol·licitants i l’acompliment dels criteris de prioritat d’assignació de places. Com que aquest any els tràmits es fan de manera telemàtica, cal escanejar o fotografiar tots els documents demanats per ambdues cares i tenir-los disponibles en el dispositiu que utilitzareu per emplenar el formulari de preinscripció, ja sigui un ordinador, una tauleta o un telèfon intel·ligent, per tal de poder-los adjuntar.

Els documents necessaris per acreditar la identitat de les famílies en la sol·licitud de preinscripció són:

  • Llibre de família o altres documents relatius a la filiació.
    Quan l’alumne estigui en situació d’acolliment, el document que cal aportar és la resolució d’acolliment del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.
  • DNI del pare, la mare o el tutor o la tutora de l’alumne.
    Si el sol·licitant és estranger, necessitarà la targeta de residència on consta el NIE o el passaport, i si és estranger d’un país membre de la Unió Europea li caldrà adjuntar el document d’identitat del país d’origen.

De manera excepcional, es poden acreditar les dades d’identificació o de filiació de l’alumnat estranger amb el document d’identitat, el llibre de família del país d’origen o la documentació alternativa que la persona pugui aportar. El director o la directora del centre educatiu corresponent valorarà i examinarà la documentació presentada.

DOCUMENTACIÓ ACREDITATIVA DELS CRITERIS DE PRIORITAT

Els documents necessaris per acreditar els criteris de prioritat són:

  • Per justificar la proximitat del domicili habitual a l’escola. En enviar la sol·licitud es programa la consulta automatitzada del padró. Aquesta consulta serveix per confirmar l’adreça del domicili familiar. Si no es poden obtenir les dades del padró cal acreditar la residència adjuntant un certificat o volant de convivència de l’alumne, on ha de constar l’adreça del domicili i acreditar que viu com a mínim amb el pare o la mare que presenta la sol·licitud.
  • Per acreditar la proximitat del lloc de treball del pare, la mare o el tutor o la tutora legal a l’escola. En el cas de les persones assalariades, és suficient si s’aporta el contracte laboral o un certificat emès per l’empresa. En el cas de ser treballadora o treballador autònom, s’haurà de presentar el model de l’Agència tributària 036 o 037, on es deixa constància del domicili en què es porta a terme l’activitat.
  • Per justificar la renda garantida de ciutadania. Aportació de documents com la certificació o la resolució emesa pel Departament de Treball, Afers Socials i Família.
  • Per acreditar que un membre de la unitat familiar té una discapacitat. Aquest supòsit inclou la discapacitat igual o superior al 33 % de l’alumne, del pare o la mare o d’algun germà o germana, i es valida mitjançant consultes interadministratives. Si no es pot validar o si es tracta d’una discapacitat reconeguda per altres comunitats autònomes, cal presentar el certificat o la targeta acreditativa de discapacitat que emet el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies o els organismes competents en altres comunitats autònomes. També es pot adjuntar el document que acrediti ser beneficiari o beneficiària d’una pensió d’incapacitat permanent de grau total o de gran invalidesa, o bé, quan sigui oportú, el corresponent certificat de les classes passives que tenen reconeguda una pensió de jubilació o retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.
  • Per acreditar que l’alumne forma part d’una família nombrosa o monoparental. Aquesta informació es validarà mitjançant consultes interadministratives quan es faci la sol·licitud de preinscripció. Només quan no sigui possible validar-ho perquè es tracta de títols emesos per altres comunitats autònomes caldrà presentar el carnet de família nombrosa o el de família monoparental.

CRITERIS D’ASSIGNACIÓ DE PLAÇA

Els centres educatius de Catalunya ofereixen una quantitat limitada de places. Si el nombre de sol·licituds que les famílies heu fet en un centre determinat és superior al nombre de places que ofereix aquest mateix centre, pot passar que alguna de les famílies que l’hàgiu triat com a primera opció no hi obtingueu plaça. 

Per tant, com que alguns centres tenen una demanda d’inscripcions superior al nombre de matrícules que poden oferir, és important que feu constar, en la sol·licitud, el màxim nombre de centres que s’ajusten a les vostres prioritats, fins a un total de 10, ordenats segons les vostres preferències.

Per decidir qui obté una plaça en un centre determinat i qui no, s’utilitza el sistema de puntuacions que anomenem barem. És un mètode objectiu que ordena la llista de sol·licituds de manera transparent i allunyada de qualsevol arbitrarietat. Les puntuacions s’obtenen a través de criteris diferents: el criteri específic d’adscripció del centre, els criteris de prioritat generals i els criteris de prioritat complementaris que serveixen per atorgar les places en cas d’empat. Tots aquests criteris estan establerts per llei, i cada cas té assignada una puntuació o barem.

A partir d’aquí, s’assigna plaça als grups de sol·licitud amb el mateix barem, començant pels que tenen la puntuació més alta.

Criteri d’adscripció del centre

L’adscripció és un criteri de prioritat específic que té com a objectiu garantir la continuïtat dels estudis obligatoris quan els alumnes passen de l’educació primària a la secundària. Les escoles d’educació primària tenen adscrits un o més centres d’educació secundària obligatòria.

Aquest criteri té prioritat per damunt de qualsevol altre. És a dir, totes les sol·licituds de preinscripció en un institut d’alumnes que hagin estudiat la primària en una escola adscrita, automàticament tindran prioritat en l’assignació de places per davant dels que provinguin d’altres centres no adscrits, i amb independència del barem de punts de la resta de criteris.

Només en el cas que el nombre de sol·licituds d’alumnes de centres adscrits sigui superior al nombre de places de l’institut, entraran en joc els criteris generals i complementaris

Criteris de prioritat generals i criteri complementari

Els criteris de prioritat general són els següents:

  1. Quan l’infant que opta a la plaça té germans o germanes que ja estudien al mateix centre educatiu o bé el pare, la mare o el tutor o la tutora legal hi treballi. Se sumen 40 punts.Aquest és el criteri que suma més puntuació en el barem de cada infant. Si l’infant està en situació d’acolliment familiar i els fills o les filles de la família acollidora estan escolaritzats en el centre, o el pare o la mare hi treballa, també rebrà aquesta puntuació.
  2. Proximitat geogràfica del domicili habitual o del lloc de treball del pare o la mare a l’escola.Cada centre té una zona educativa que estableix el criteri de proximitat, i això permet sumar puntuacions diferents segons les circumstàncies:
    • Quan el domicili habitual de la família es troba dins la zona educativa del centre escolar que es demana en primer lloc se sumen 30 punts.
    • Quan la ubicació del lloc de feina del pare, la mare, el tutor o la tutora està dins la zona educativa del centre triat en primer lloc se sumen 20 punts.
    • A la ciutat de Barcelona, quan el domicili està situat en el mateix districte municipal que el centre escollit en primer lloc, però fora de la zona educativa del centre, se sumen 15 punts.
    • Quan el domicili familiar es troba dins del mateix municipi, però no dins de la zona educativa del centre que s’ha triat en primer lloc, se sumen 10 punts.Podeu consultar quina és la zona educativa de cada centre al seu web abans de fer la sol·licitud de preinscripció. Cal tenir en compte que, dins del criteri de proximitat geogràfica, les puntuacions no se sumen entre si. Això vol dir que si el lloc de feina del pare, la mare o el tutor o la tutora està dins la zona educativa i el domicili habitual dins el mateix municipi però no en la zona educativa del centre, les dues puntuacions no es podran sumar.
  3. Si la família percep la renda garantida de ciutadania, se sumen 10 punts.És a dir, si un membre de la unitat familiar rep l’ajut de la renda garantida de ciutadania.
  4. Si algun membre de la família té una discapacitat se sumen 10 punts.Quan l’infant mateix, el pare o la mare, o bé algun germà o germana té una discapacitat igual o superior al 33 %.

Pel que fa al criteri de prioritat complementari, és el següent:

  1. Família monoparental o nombrosa. Se sumen 15 punts addicionals.Quan l’infant forma part d’una família monoparental o bé d’un família nombrosa sumarà 15 punts addicionals que li serviran per desempatar.

Recordeu que la documentació acreditativa dels criteris de prioritat generals i complementaris s’ha d’adjuntar amb la sol·licitud de preinscripció dins el període establert.

Assignació de places

Un cop confirmades les sol·licituds de preinscripció dels alumnes provinents d’escoles adscrites, i un cop determinada la pertinència o no d’atorgar les puntuacions segons els criteris de prioritat generals, es fa la suma de la puntuació obtinguda. Per a cada centre educatiu s’ordenen totes les sol·licituds rebudes segons si provenen d’escoles adscrites o no i segons les seves puntuacions, i s’assignen les places vacants seguint l’ordre.

Si hi ha un empat en la puntuació de diferents sol·licituds i no hi ha prou places al centre per a totes, s’aplica el criteri de prioritat complementari.

Finalment, si aquest criteri no és suficient, les sol·licituds s’ordenen a partir d’un número obtingut per sorteig, tenint en compte el número que prèviament ha estat atorgat a la sol·licitud de manera aleatòria.

Trobareu més informació sobre la documentació que cal presentar per justificar els criteris de prioritat generals o complementaris, i els calendaris i els terminis de la sol·licitud de preinscripció en aquest web.