Aprenentatge

Durant el curs 2023-24 els i les alumnes de l’ESO estan realitzant projectes transversals creats pels docents als diferents cursos de l’ESO, combinant així l’aprenentatge per àmbits amb la metodologia per projectes. Cada projecte es realitza durant un trimestre amb una assignació horària de 3 h setmanals. En aquesta secció es fa una descripció dels projectes que s’estan desenvolupant a cada nivell de l’ESO.

Projectes 1r d’ESO
El canvi climàtic és el repte més gran al qual s’enfronta la humanitat en tota la seva història. La pujada de les temperatures es fa evident des de fa dècades i es preveu que continuïn pujant en els anys vinents. L’escassetat d’aigua, la desertificació i la desaparició de llacs, l’augment de la freqüència de fenòmens meteorològics extrems, la pujada del nivell del mar i un augment de les inundacions són algunes de les conseqüències de l’escalfament global que ja s’han començat a notar. L’objectiu d’aquest projecte és mostrar la importància creixent del canvi climàtic i, conscienciar als alumnes en els aspectes més importants sobre el paper tan rellevant que l’ésser humà té sobre el medi ambient. L’objectiu del nostre projecte és donar les eines al nostre alumnat per detectar les emocions pròpies i les dels altres, a través de les arts, prenent com a eix el color en les seves diferents expressions i donant eines per aprendre a gestionar aquestes emocions. Les nostres accions quotidianes i el consumisme que s’imposa en la nostra societat afecten directament el nostre entorn més proper. Petites accions com canviar el paper d’alumini de l’esmorzar per una carmanyola, reciclar una peça de roba per convertir-la en un peluix o reutilitzar l’oli de cuina per transformar-lo en sabó són algunes de les activitats que realitzarem per ser persones més sostenibles i demostrar que els petits canvis són poderosos. Tot això acompanyat de la creació de diferents campanyes de conscienciació en diferents formats per donar a conèixer a la resta de la comunitat educativa com millorar la nostra relació amb l’entorn.
Projectes 2n d’ESO
Els objectius són: crear consciència sobre la necessitat de protegir la flora i fauna que ens envolten; conèixer espècies vegetals i animals del nostre entorn per prendre consciència que la nostra existència depèn d’ells; conèixer entitats, ONG’s, etc. que ajuden a protegir i cuidar els animals i les plantes; respectar, des del coneixement, animals i plantes i convertir a l’alumnat en ambaixadors d’aquest respecte en el seu entorn més proper (família, amics, veïns).

Notícies relacionades

El projecte teatre musical, per a estudiants de segon d’ESO segueix un grup de joves que descobreixen aquest món i els hi permet viatjar a través del temps i de l’espai a través de la música, el llenguatge i l’expressió. Amb cançons originals i coreografies dinàmiques, l’espectacle captiva l’atenció dels espectadors i promou valors com la tolerància i l’amistat, la participació, la interactivitat i la creativitat dels estudiants, oferint una experiència enriquidora que celebra la diversitat i inspira a explorar el món amb una ment oberta. L’objectiu d’aquest projecte consisteix a ensenyar a l’alumnat com els seus pensaments i les seves emocions tenen una resposta en el funcionament del seu cervell i com poden afectar a la seva salut. A partir del seu autoconeixement, aprendran diferents eines que els ajudarà a millorar el seu benestar personal i social. Seran conscients, que saber-se cuidar els permetrà prendre decisions encertades per  a confeccionar el seu itinerari formatiu, el qual, el començaran a realitzar.
Projectes 3r d’ESO
Al llarg del projecte es recopilarà la variació de diferents magnituds meteorològiques observades en la nostra ciutat, per després poder treballar conceptes matemàtics com, l’equació de la recta i altres relacionats amb l’estadística. L’anàlisi matemàtica d’aquestes dades i dels valors de fa quinze anys, ens permetrà valorar el canvi climàtic dins del nostre territori. Aprofitarem aquest context per indagar i reflexionar sobre el canvi climàtic en profunditat i els seus efectes en tot el planeta. La comunitat educativa del Blanxart ha de conèixer tot el que ocorre a l’institut de forma veraç i amb rigor. Els alumnes posen en pràctica les seves habilitats com a redactors per a crear peces periodístiques diverses —notícies, reportatges, articles d’opinió…— i donar a conèixer el dia a dia del centre. L’assignació de tasques o rols i el treball per equips els permet explorar totes les funcions d’una redacció professional, des de la redacció i correcció fins a la fotografia.

Notícies relacionades

L’objectiu d’aquest projecte és desenvolupar l’autoconeixement de l’alumnat i proporcionar-los les eines necessàries per enfrontar-se a la recerca de la primera feina. En aquest projecte l’alumnat relaciona les seves habilitats socials i personals amb el món laboral, fa una recerca de feina, prepara un currículum vitae creatiu, elabora una carta de presentació, prepara i representa una entrevista personal i grupal amb altres companys/es, comprèn la vinculació de la normativa laboral amb els drets i deures del treballador i reconeix l’estructura del contracte laboral i de la nòmina, entre d’altres.
Projectes 4t d’ESO
En la nostra societat actual, el benestar personal i la salut han adquirit una importància cada vegada més destacada. Com a joves en creixement, és vital comprendre i adoptar hàbits saludables des de ben aviat per garantir un futur ple de vitalitat i benestar. Aquest projecte pretén ser una guia que els ajudi a explorar i entendre els fonaments d’una vida saludable, des de l’alimentació equilibrada fins a l’activitat física regular.

Notícies relacionades

Es tracta d’analitzar les principals problemàtiques actuals partint dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. Es fa de manera transversal introduint activitats que s’han de treballar en anglès. Abordem la problemàtica del plàstic, la sequera i els conflictes bèl·lics actuals a partir del treball cooperatiu, treballant diferents formats com les presentacions orals, els cartells individuals, la realització d’un pòdcast i un debat final entorn del militarisme i l’antimilitarisme.

Notícies relacionades

Hi ha un desconeixement total del paper de les dones a la ciència i, en concret, a les matemàtiques. La seva absència en els llibres de tots els nivells educatius ha provocat que els estudiants de l’ESO pràcticament no en conegui cap. Les assignatures de matemàtiques i llengua catalana han unit esforços perquè l’alumnat pugui descobrir, conèixer i investigar la feina d’aquestes dones que, al llarg de la història, van ser silenciades. El producte final d’aquest projecte, titulat Invisibilitzades, consisteix a crear un museu virtual on a cada sala hi ha els treballs que han fet els estudiants sobre les dones matemàtiques que han estudiat.

Notícies relacionades