Treball científic a 2n d’ESO

Després d’entendre què és la ciència i posar en pràctica la metodologia de treball que usen les científiques i científics basada en l’observació, la formulació d’hipòtesis i l’experimentació per recollir dades que les validin, en aquest segon trimestre l’alumnat de 2n d’ESO està estudiant la matèria i les seves propietats.

Aprofitant l’oportunitat que ens ofereix el laboratori, el seu utillatge i instruments de mesura, l’alumnat posa en pràctica, no només els sabers i procediments sinó que també proposa accions i experimentem per entendre el perquè passen les observacions que fa.

En aquesta ocasió, ha construït una columna de líquids, treballant el perquè de la seva disposició i el fet que els líquids no es barregin entre ells, posant en pràctica l’estudi de la densitat i de miscibilitat de substàncies líquides quotidianes com l’oli, la mel, l’alcohol i el sabó de plats. Han fet mesures de massa i volum estudiant també les propietats dels respectius instruments de mesura.

Finalment, han elaborat informes de les pràctiques on exposen els seus resultats i conclusions, que milloren amb les indicacions de les rúbriques d’avaluació.

D’aquesta manera, aprenen a observar el món amb curiositat i a voler conèixer el perquè passen les coses. Així es comença a construir la casa de la ciència en la ment dels nois i noies i a valorar que el coneixement ens pot aportar solucions per construir un futur millor.