EL PROJECTE MEET DE L’INSTITUT ERMESSENDA DE GIRONA

Ja en els inicis de l’Institut Ermessenda, fa quatre anys, un dels seus fonaments i pilars bàsics va ser l’aprenentatge de les llengües estrangeres i la seva potenciació. Tot el professorat del centre va considerar la importància de l’ensenyament de les llengües estrangeres, i va decidir unir-se per dissenyar activitats transversals en llengua anglesa des de les diferents àrees, per tal de donar més pes a l’anglès i fer entendre als alumnes que l’anglès es pot trobar a tot arreu. Així va néixer el Projecte MEET (Multidisciplinary English as a European Tool).

Liderat per la direcció del centre i el professor Òscar Pérez, el Projecte MEET va reunir tots els professors en una formació inicial, lligada a la bona disposició dels docents i a les possibilitats del centre. A partir d’aquí, es van anar desenvolupant tota una sèrie de projectes relacionats amb l’anglès, i més endavant amb el francès, per tal d’incentivar l’interès per les llengües estrangeres i millorar les habilitats dels alumnes de cares al futur. A l’Institut Ermessenda, des del seu primer any de vida, ja es van organitzar intercanvis lingüístics i culturals i projectes internacionals mitjançant la plataforma Etwinning.

Una altra actuació a destacar és la impartició de les pràctiques del laboratori de ciències en anglès.

A la biblioteca de Can Prunell també té lloc l’anomenat English Day, sempre amb la idea de facilitar al màxim el contacte i l’ús de l’anglès entre el nostre alumnat. Cada quinze dies, els dijous a l’hora del pati, es fan activitats en anglès a la biblioteca, com poden ser jocs de taula, lectures, visionat de curtmetratges…

La competència oral es treballa sistemàticament a totes les classes d’anglès, però sobretot a les hores de desdoblament, on els grups reduïts ens permeten un ventall més ampli d’activitats orals i adaptades al nivell de cadascun dels nostres alumnes. La presència de la figura de l’auxiliar de conversa també és un recurs molt valuós a l’hora de treballar l’expressió oral en grups reduïts o en activitats concretes dins de l’aula.

Aquest curs l’Institut Ermessenda s’ha fet centre formador dels Cambridge Exams, la qual cosa permet als alumnes accedir a materials de preparació per a aquests exàmens externs i obtenir la matrícula a un preu més assequible. El departament de Llengües Estrangeres encoratja l’alumnat amb bon nivell d’anglès a participar en convocatòries per a l’obtenció d’aquests títols, de la mateixa manera que ho fa pel francès a l’hora de presentar-se a exàmens oficials (per exemple el DELF). A més, se’ls fa partícips de totes les propostes que ens arriben i que creiem interessants, com ara concursos, beques, etc.

A 1r i 2n d’ESO s’organitzen colònies d’immersió lingüística en anglès. Fins ara, s’ha anat a Jaca a fer un projecte de ciències en anglès i a Barcelona a participar en una estada d’arts escèniques, també en anglès.

A més, s’estan començant els contactes amb el Regne Unit a fi d’agermanar-nos amb un centre amb la intenció d’ enviar-hi alumnes a cursar un trimestre.

El curs vinent ens plantegem oferir l’assignatura de 1r d’ESO ‘Cultura i Valors Ètics’ en tres llengües: anglès, francès i català.

Aquest curs, com a projecte de gran envergadura, l’Institut Ermessenda ha introduït el programa ERASMUS+, una iniciativa educativa que fomenta la mobilitat de professors i alumnes entre els països de la Unió europea, així com l’intercanvi de bones pràctiques entre els professionals de centres educatius. El nostre centre és centre coordinador del projecte internacional ECOBUSINESS, que permet concretament als alumnes de 2n i 3r d’ESO (amb aportacions puntuals d’alumnes d’altres cursos) treballar conjuntament amb alumnes de Polònia, Finlàndia, Grècia i Irlanda, en la creació d’una campanya virtual de publicitat per a una empresa de la nostra zona que treballi respectant el medi ambient. Es tracta d’un projecte interdisciplinari, on s’experimenta amb les noves tecnologies, l’emprenedoria, la publicitat, el màrqueting, i amb l’anglès com a llengua vehicular. A través de videoconferències i intercanvis escrits, els alumnes van creant la seva empresa. També hi haurà quatre trobades internacionals en cadascun dels països participants en el projecte.

Pel que fa al francès, tenim la intenció d’oferir-lo a un dels grups de primer d’ESO com a primera llengua estrangera a la seu de Can Prunell, juntament amb l’oferta d’una altra matèria impartida en francès i també l’optativa Civilisation Française.

Finalment, l’any vinent iniciem un programa d’intercanvi amb alumnes del lycée d’Albi (França).