INTERCANVI AMB ALEMANYA

Enguany hem endegat des del Departament de Llengües Estrangeres un intercanvi escolar amb alumnes de l’IGS Sassenburg, situat al costat de la ciutat de Gifhorn, a la Baixa Saxònia, l’estat alemany de Sachsen. La primera part de l’intercanvi es va realitzar entre el 24 i el 31 d’octubre, en la qual hi van prendre part 7 alumnes de l’optativa d’alemany de 4t d’ESO: Rosa Subirats, Paula Roda, Paula Garcia, Xavier Monforte, Maria Escurriola, Karina Ceballos i Ainhoa Carles; un de l’optativa de 3r d’ESO del curs passat: Joan Arasa: i dos de 2n de batxillerat econòmic: Laia Castells i Gemma Martínez. Tots ells van poder gaudir d’uns dies esplèndids, que han suposat una magnífica experiència per a tots ells. Els professors acompanyants varen ser l’Emigdi Subirats i la Maribel Pegueroles.
A l’aeroport de Hannover ens va rebre la professora de castellà, Inga Bennenburg. Ens vam traslladar a l’estació de Gifhorn, on ens esperaven les famílies amb les quals s’havien d’hostatjar. Al dia següent, els alumnes van trepitjar l’IGS Sassenburg, una escola integrada que ofereix uns estudis nous al sistema educatiu alemany des de fa uns pocs cursos, que és semblant a l’oferta educativa dels instituts-escola del sistema educatiu català. Van assistir a classes de matèries diverses com: història, literatura, música, llengua castellana o llengua anglesa. Els àpats van tenir lloc a la cantina de l’escola, en la qual vam poder fer un tast dels menjars típics de la cuina alemanya, especialment per als adolescents.
Es van realitzar diverses sortides força interessants i educatives. Vam poder visitar la ciutat de Berlín, la capital del país, en la qual vàrem tenir moments molt emotius com quan trepitjàrem el Denk für ermodeten Juden, el memorial dedicat als jueus assassinats pel nazisme, i també les restes del Mur de Berlín, el lamentable Mauer que separava la ciutat i la seua gent en època de Guerra freda. Un altre dia visitàrem les instal•lacions de la Volkswagen, a la ciutat de Wolfsburg, tot un entramat empresarial de primera línia.
L’estada amb les famílies els va permetre practicar una mica la llengua alemanya i, sobretot, l’anglesa, que va esdevenir la llengua de comunicació entre els joves catalans i alemanys. Una experiència lingüística de nivell, al costat de la importància de conèixer un altre model familiar i cultural, converteix l’intercanvi en un model ideal d’aprenentatge. Tots els alumnes han mostrat la seua satisfacció sobre com va funcionar tot plegat. El comiat, dilluns 31 d’octubre, a l’estació de Gifhorn va ser igualment força emotiu, ja que en uns pocs dies s’havien forjat bones amistats. Al mes de febrer serà el torn de rebre els alumnes alemanys a Tortosa, concretament entre el els dies 4 i 12. Ja estem preparant tot un seguit d’activitats que converteixin la seua estada en tot un èxit, i en una altra experiència inoblidable. Deutschland und Katalonien mit den Schülern zuzammen!