Una setmana molt matemàtica: celebració del dia Pi i de la prova Cangur

Al món anglosaxó s’acostuma a escriure primer el número del mes seguit del número del dia. Així el 14 de març s’escriu 3,14, és a dir… una aproximació de π. D’aquí que, internacionalment, el 14 de març de cada any es consideri el Dia de Pi. A partir del 2020 la UNESCO el va declarar Dia internacional de les Matemàtiques.

Com portem fent els últims anys, el nostre centre celebra aquest dia amb diferents activitats. Enguany alumnat de 1r de Batxillerat ha pintat un mural a un dels passadissos centrat amb el nombre Pi i amb les seves propietats. Els més petits del centre han buscat aproximacions d’aquest nombre mesurant perímetres i diàmetres d’objectes circulars i alguns dels alumnes més grans ho han fet amb l’ajuda de programari com el GeoGebra i fent servir els Mètodes de Monte Carlo. Alguns grups també han fet Pi-relats: microcontes on s’amaga el nombre Pi (cada paraula, ordenadament, ha de tenir la quantitat de lletres dels dígits de Pi).

Durant aquesta setmana també s’ha celebrat  una de les grans “festes” de les matemàtiques: la Prova Cangur. El passat dijous 18 de març 175 alumnes del nostre centre (des de 1r d’ESO fins a 2n de Batxillerat) van participar en aquest concurs. Les proves Cangur van començar a realitzar-se als anys 80 a Austràlia. Actualment més de 60 països organitzen la Prova Cangur dins d’un programa que es coneix com Kangourou sans Frontières. Al nostre país se celebra des de l’any 1999 i el Dertosa hi ha participat a totes les edicions. Més enllà dels resultats que puguin obtenir els alumnes, ens encanta la idea que l’alumant passi una bona estona raonant i resolent els 30 reptes matemàtics de la prova.