Projecte educatiu

SÍNTESI DEL PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE

L’institut Josep Comas i Solà, amb 20 anys d’història al barri de la Trinitat Vella, és un centre públic d’ESO, laic, obert i integrador, que té com a objectiu proporcionar una educació completa i de qualitat, amb igualtat d’oportunitats, a tots els nois i noies del barri.

El centre compta amb totes les instal·lacions i mitjans d’un centre gran, però, amb només 2 línies d’ESO és un centre proper i familiar, obert al diàleg, on la comunicació amb les famílies es produeix de forma fluïda i constant.

S’estableix una coordinació  amb les escoles de primària adscrites que afavoreix el procés d’adaptació de l’alumnat en el pas a secundària. Les famílies estan informades regularment del procés d’aprenentatge dels alumnes amb una comunicació fluïda.

El centre participa en diverses xarxes de barri, amb les diferents entitats que hi treballen amb temes de salut, temps de lleure i activitats de tarda, reforços i serveis socials.

Les bases del nostre model educatiu són el respecte, el pluralisme ideològic i la diversitat, la convivència, la interculturalitat i la cultura de l’esforç.  Volem desenvolupar al màxim les capacitats i fortaleses de cada alumne com a principi bàsic per l’equitat i de la cohesió social.

Comptem amb un pla d’acció tutorial que incorpora activitats per a contribuir a la formació integral del nostre alumnat, a nivell acadèmic i també personal. L’orientació educativa, des de primer d’ESO, intensificada al final de l’etapa, permet conèixer el nostre alumnat, amb els seus punts forts i les seves dificultats, amb respecte als diferents ritmes d’aprenentatge, per fer un acompanyament adient en les seves decisions de futur.

Entenem l’avaluació com una eina de reflexió compartida amb l’alumnat i la família, per fer-los partícips de l’evolució i que possibilita la millora constant dels processos d’ensenyament i aprenentatge.

Els objectius prioritaris del nostre projecte són oferir una formació acadèmica que desenvolupi les capacitats diverses de l’alumnat per aconseguir l’assoliment de les competències bàsiques, fent èmfasi en la cultura del treball, l’esforç personal i la responsabilitat. Volem formar ciutadans tolerants, autònoms, d’esperit crític, responsables i compromesos amb el món en el que vivim.

L’institut té 2 línies d’ESO. Els criteris per organitzar els grups classe es basen en els principis d’heterogeneïtat. Per tal de fer una bona atenció a la diversitat,  oferim grups flexibles en diferents matèries, fent especial incidència en les llengües i les matemàtiques. També desdoblem els grups  en matèries manipulatives per tal de proporcionar una millor atenció als nostres alumnes. Disposem d’aula d’acollida i d’una aula oberta que permet als seus alumnes el treball per tallers per fer un tast d’oficis a 3r i fer pràctiques en empreses a 4t.

Dels diversos projectes que duem a terme en el centre, fem especial incidència a:

• Projecte d’Aula oberta: tallers èxit 2, i projecte de diversificació curricular amb estada a empreses. Des d’aula oberta també introduïm els alumnes en el món de l’art de la mà del projecte Creadors en residència.
  • Projecte curricular i cultural lligat a les sortides escolars.
  • Projecte de convivència i mediació escolar.
  • Projecte de convivència i  participació ciutadana
  • Projecte Salut i escola
  • Projecte d’economia i empresa
  • Projecte educació emocional, afectivo -sexual i contra la violència de gènere.
  • Projecte lingüístic: Comprensió i expressió oral des de totes les matèries. Autors a les aules. Ara l’escriptura. La poesia ens apropa
  • Projecte d’orientació acadèmica: acompanyament i orientació personalitzat de cara als estudis post obligatoris