Què és el vegetarianime i el veganisme? (2a part)

Escrit per Violeta Martínez

 

Entrevistem la professora Montse Jaén perquè ens expliqui què implica ser vegetarià i vegà. Us recoman la lectura de la primera part d’aquesta sèrie d’articles: “Tinc 16 anys i soc vegetariana”

Què vol dir ser vegetarià? I ser vegà?

Vol dir no menjar cap producte animal. A més, podem trobar una altra variant, que seria ser ovolactovegetarià, que consisteix a no consumir animals però sí els seus productes derivats (ous, llet, mel, …) 

D’altra banda, cal dir que el terme vegà s’utilitza per denominar les persones que no consumeixen cap producte animal, no només en l’alimentació. Per exemple un vegà no vesteix ni cuir, ni llana, …

Actualment s’anomena erròniament vegà/na a les persones que no mengen cap producte animal, però el concepte va més enllà.

Si ets vegetarià o vegà, has de ser conseqüent amb el que menges, perquè no es traca que mengis només patates o dolços, perquè no ingereixes carn. És a dir, és necessari equilibri i coherència a la dieta

En què pot afectar mantenir una dieta sense productes animals?

L’ésser humà és una animal omnívor, és a dir, que consumeix tant vegetals com animals, fet que provoca que el nostre cos necessiti tant vitamines com també aminoàcids. 

Com que no tenim mecanismes per fabricar-ne de manera independent (sense rebre’n res de l’exterior), llavors ho hem d’obtenir dels aliments. I la història és que alguns d’aquests nutrients els hem d’obtenir de producte provinents d’animals 

Llavors és possible ser vegà/vegetarià i no tenir cap problema de salut?

Sí, però has de saber molt bé el que menges. Per explicar-ho millor, et posaré un exemple: les proteïnes que tenim al nostre cos estan constituïdes per 20 aminoàcids. Imaginem aquests aminoàcids com peces de colors diferents. 

Alguns els podem “fabricar” nosaltres, però d’altres els hem d’obtenir de fora, de la ingesta. Els vegetals tenen algunes peces, però els animals les tenen totes.

És a dir si no mengem animals/productes animals com obtenim aquestes colors que falten (per continuar parlant a partir del teu exemple)?

Hem de menjar diferents tipus de vegetals i entre uns i altres acabaran completant totes les peces que necessitem. 

Per exemple l’arròs té peces taronges i liles però li’n falten de les verdes i de les vermelles. Doncs aquestes les obtenim de les llenties, que sí que en tenen (pero els hi falten les liles i les taronges), així doncs es complementen. D’aquesta manera hem d’anar crear àpats que continguin totes les peces que necessitem per mantenir una dieta equilibrada, saludable i sobretot nutritiva.

Però, atenció!, perquè hi ha vitamines que no es troben als vegetals i llavors en aquest cas s’haurien de prendre suplements. Sobretot a la vostra edat, ja que esteu en fase de creixement. També seria necessari anar al nutricionista/endocrí i fer-se una analítica abans de seguir aquest tipus d’alimentació.

Què podria passar si no es té cura d’obtenir tots els nutrients que necessitem?

Si ets vegetarià o vegà, has de ser conseqüent amb el que menges, perquè no es traca que mengis només patates o dolços, perquè no ingereixes carn. És a dir, és necessari equilibri i coherència a la dieta. De fet sempre ho és, però en aquests casos és fins i tot més important. Si pateixes carències alimentàries (mal nutrició) queda un registre al teu ADN amb un patró genètic diferent al normal.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>