Rectifico: al nostre institut ja fem dues hores seguides d’algunes matèries

Text: Aarón Ortega

Vaig publicar un article en què explicava que cada matèria podria tenir dues hores lectives, perquè els alumnes entenguéssim millor els conceptes i tinguéssim temps de posar-los en pràctica. Era la meva opinió, i he de confessar que no havia preguntat a cap docent ni a cap altre company de classe què n’opinava. 

L’article va tenir molta repercussió, especialment a les xarxes socials. A Twitter una professora de Matemàtiques d’un altre institut, l’Elena Ferro, ens va respondre que ella ja ho feia. Després em vaig trobar amb el nostre director de l’institut, en Jordi Font, i ell mateix em va dir que al nostre centre hi havia unes quantes assignatures que s’impartien en dues hores seguides. Quines? Projectes (per exemple a 1r, 2n i 3r d’ESO), a Educació Física, a Visual i Plàstica… Per tant, escric aquest article per alegrar-me que la meva idea inicial ja s’apliqui. En aquest text vull explicar les valoracions d’un professor i un alumne que he entrevistat sobre el fet de treballar dues hores seguides d’una matèria. 

Opinió del professor Jordi Montoliu: En principi, estic en contra d’impartir dues hores seguides d’una mateixa matèria, perquè considero que mantenir l’atenció durant molta estona és difícil. Ara bé, per a assignatures com Quimera, que es fan sortides al carrer, sí que està bé. És a dir, com a norma general per a les assignatures com Català, Castellà, Socials… penso que no s’hauria de fer dues hores seguides. El que sí que trobo interessant són les dues hores que dediquem al treball en projectes de 1r a 3r d’ESO i a les optatives que impliquen fer sortides. Per acabar, vull dir que com a docent jo també prefereixo canviar cada hora de matèria, perquè és més dinàmic. 

Opinió de l’alumne Marc Hernández: A 2n d’ESO vaig fer dues hores seguides de l’optativa Alemany i sincerament va ser l’any que menys vaig aprendre i l’any que més distret estava. A més, el fet de tenir les dues hores seguides no significava aprofitar més el temps, sinó distreure’s més. Com que eren dues hores el mateix dia, volia dir que només estudiàvem alemany un cop a la setmana, llavors es feia difícil aconseguir un bon nivell. Per continuar, opino que assistir a una classe de dues hores seguides d’una matèria que sigui difícil d’estudiar no funcionaria. En canvi, assistir a classe de dues hores d’Educació Física o d’altra assignatura que tingui menys pes pel que fa a continguts i no s’hagi d’estudiar tant, aniria bé.

En conclusió, amb els testimonis entrevistats, i també amb l’opinió del director de l’institut, en Jordi Font, que em va remarcar que al nostre centre fèiem dues hores d’algunes matèries, m’alegro que el que havia pensat que seria una bona idea per a l’alumnat ja es faci. A més, voldria aprofundir més sobre la idea que les matèries amb molt de contingut són difícils de seguir en dues hores seguides. Jo sostenia tot el contrari. Pensava que les entendríem millor. Ara bé, és clar que les opinions són plurals, i que tothom s’expressa a partir de la seva experiència. La meva seria que dues hores seguides de matèries com Català, Castellà i d’altres seria de molt de profit.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>