Proves d’avaluació externes

L’avaluació continuada del procés educatiu és un element imprescindible per tal de revisar els aspectes que no estiguin funcionant adequadament i poder-los corregir a temps. També cal avaluar periòdicament els resultats obtinguts i convé fer-ho de la manera més objectiva possible; però l’objectivitat no és tan fàcil d’assegurar com ens pensem ja que els nostres punts de vista, opinions i valors influeixen en la manera de plantejar les proves d’avaluació i, encara més, a l’hora d’aplicar uns determinats criteris en corregir-les.

Per això és molt important poder contrastar l’avaluació interna, que porta a terme el professorat d’un centre educatiu, amb proves externes que dissenyen professionals independents i que inclouen també unes pautes de correcció detallades. Actualment hi ha diverses proves d’aquest tipus, que s’apliquen en diferents etapes educatives: les proves de competències a sisè curs de l’educació primària i a quart curs de l’educació secundària obligatòria (totes dues a càrrec del Consell superior d’avaluació del sistema educatiu) i les proves d’accés a la universitat (a càrrec del Consell interuniversitari de Catalunya).

En les proves de competències a l’ESO, que s’apliquen a quart curs per tal de valorar els resultats al final de l’etapa, l’alumnat de l’Institut de l’Alt Foix ha obtingut un nivell mitjà-alt en les cinc competències avaluades: competència lingüística en català, en castellà i en llengua anglesa, competència matemàtica i competència cientificotecnològica.

Pel que fa a les proves d’accés a la universitat, que només són obligatòries per a l’alumnat que vulgui fer estudis universitaris, tot l’alumnat presentat al juny les va superar i, per tant, podran accedir-hi sempre que la qualificació obtinguda (que s’obté a partir dels resultats de les proves i també de l’expedient de batxillerat) superi la “nota de tall” de l’estudi i facultat desitjats.

Enguany cap dels nostres alumnes ha obtingut una distinció en les PAU, que es concedeix quan la nota obtinguda és un 9, però el més destacable és que ha superat les proves el primer alumne que hi arriba després de seguir l’itinerari de batxillerat a tres anys, una distribució de les matèries en tres cursos que permet esglaonar l’esforç a l’alumnat que va adaptacions importants en l’ESO. Aquesta adaptació del batxillerat no s’ofereix a gairebé cap institut, ja que implica complexos ajustos dels horaris de 1r i 2n de batxillerat perquè hi encaixi el tercer any, però és una mesura més de l’atenció a la diversitat que requereix una educació realment inclusiva.