Normalitat educativa dins dels condicionants de la Covid-19

Un cop ens trobem a mitjans del primer trimestre de curs ja s’han normalitzat la majoria d’activitats de l’Institut, tot i que es mantenen una sèrie de condicionants importants per les mesures de prevenció relacionades amb la Covid-19.

Les diferències més evidents respecte al funcionament habitual del centre són la falta de mobilitat de l’alumnat durant la jornada, ja que cadascú es manté en un grup estable al llarg de tot el dia i en un mateix seient. També a l’hora d’esbarjo hi ha limitacions en la llibertat de moviments pels diferents espais del pati i cada grup té un sector assignat, però que va canviant setmanalment per tal que tothom pugui accedir rotativament a les diferents pistes i instal·lacions.

Les dinàmiques dins de l’aula també han canviat notablement. L’ús generalitzat de la mascareta i el manteniment de les distàncies dificulta parcialment la comunicació i la interacció entre alumnat i professorat. També s’han d’adaptar sovint les activitats pels condicionants a l’hora de compartir materials i recursos com els portàtils, els llibres de lectura, el material de laboratori, taller, plàstica, etc. En algunes matèries l’afectació és particularment sensible, com l’Educació física (en què cal treure’s la mascareta en els moments que l’activitat física és més intensa) o la Música (on algunes activitats com el cant coral o la flauta dolça tindrien uns riscos associats importants).

A nivell de treball del professorat també s’han hagut d’adoptar canvis cada cop més rellevants. El curs va començar amb reunions internes presencials però, a mida que els indicadors de la pandèmia han anat arribant a nivells d’alt risc, s’ha evolucionat cap a les reunions telemàtiques per no agrupar les persones en un mateix espai físic. Pel que fa a les reunions amb les famílies, un cop fetes presencialment les d’inici de curs amb les famílies de 1r d’ESO (que eren totes elles noves al centre), la resta de reunions de grup o individuals amb tutores i tutors personals ja s’han fet totes per telèfon o videoconferència.

Finalment, alguna problemàtica que sempre havia estat present als institut, com els de convivència, agafa enguany una nova dimensió quan afecta a alumnat de diferents grups que es barregen a la sortida o en l’accés al transport escolar. També alguna família ha mostrat el seu rebuig a la utilització dels termòmetres de lectura per infrarojos (tot i que estan homologats per a l’ús pediàtric i que el seu ús és generalitzat) però, quan se’ls ha ofert un control alternatiu, també s’hi ha oposat.

En aquests moments, quan la tardor va avançant i el temps que porta associat comença a treure el cap, ja s’han fet una vintena de proves PCR a membres de la nostra comunitat educativa, totes amb un resultat negatiu fins ara. A nivell general, però, cada vegada hi ha més grups confinats a tot Catalunya i sembla que la situació serà progressivament més complicada a mida que ens acostarem a l’hivern.