Segona Jornada d’Inclusió

El passat 13 de maig vam fer la 2a Jornada d’inclusió amb l’objectiu de sensibilitzar a tota la comunitat educativa envers la diversitat i la importància de la inclusió, tant a nivell educatiu com social. Prèviament es va impulsar un concurs de cartells, amb l’àrea d’educació visual i plàstica, per fer-ne una exposició a l’institut.

La jornada és un espai obert de reflexió compartida que dona l’oportunitat de contrastar la teoria amb evidències pràctiques. Les activitats es centren cada any en l’alumnat de 2n d’ESO i això permet que hi vagi participant tothom al llarg dels successius cursos.

Enguany vam comptar amb diferents entitats i persones voluntàries, relacionades amb la discapacitat física, psíquica o sensorial i la salut mental, que van protagonitzar les activitats següents:

• Autisme amb futur (famílies del Penedès – Garraf amb fills i filles diagnosticats amb Trastorn de l’Espectre Autista): taller sobre els punts forts i febles de cada alumne i un joc per empatitzar emocionalment amb les persones amb autisme.
  • Signar i escoltar plataforma (col·lectius i particulars de la comunitat sorda que defensen la llengua de signes catalana): l’Èric, noi sord, i la Tània, la seva intèrpret, ens van oferir un taller d’aproximació a aquesta llengua, vam aprendre tot l’abecedari i diferents paraules i frases amb llengua de signes.
  • ActivaMent (moviment associatiu de salut mental en primera persona): van venir quatre persones que ens van explicar què és la salut mental i els estigmes que hi ha, així com també les seves vivències personals.
  • Mas Albornà (organització que potencia les capacitats de les persones amb discapacitat, trastorn mental i altres grups en risc d’exclusió creant oportunitats d’inserció comunitària i laboral): van venir usuaris amb dues educadores i ens van explicar què feien allà i ens van ensenyar a fer bosses de sal d’olors.
  • ONCE (fundació per a la cooperació i la inclusió social de les persones amb discapacitat visual): ens van cedir una motxilla amb materials adaptats com bastons, jocs de taula, pilotes i frases en braille.
  • Esports adaptats: es va fer un taller d’esports adaptats amb pilotes goalball, cadires de rodes i tàndems.
  • Taller de cuina: l’alumnat del SIEI de l’Institut va preparar canapès freds i calents per a poder degustar durant la cloenda de les jornades.

La jornada va estar organitzada pel seminari d’Orientació educativa, format per sis persones amb un perfil professional força diversificat (psicologia, psicopedagogia, pedagogia, educació especial). En l’acte de cloenda es va agrair la participació de totes les entitats i de l’alumnat, es van repartir els premis a les guanyadores del concurs de cartells i es van degustar els canapès elaborats en el taller de cuina.