Inici del curs escolar 20/21 en el marc de la pandèmia

El curs 2020/2021 s’ha iniciat el 14 de setembre, sis mesos després del tancament dels centres per la pandèmia del coronavirus, amb unes condicions força difícils.

Tot i la informació difosa pel departament d’Educació a través dels mitjans de comunicació, el reforç de la plantilla concedit ha estat d’una sola jornada de professorat (sobre una plantilla de 40 persones), que permet ben poca reducció d’alumnat per grup; i, encara més, a data d’inici de les classes encara estava pendent el nomenament de tres professionals (dues jornades i mitja). El control diari de temperatura hauria estat molt difícil de fer amb l’únic termòmetre rebut per a 375 alumnes, així com evitar les aglomeracions als accessos si els quatre autocars buiden tot l’alumnat transportat (més de la meitat del total) de cop i en un mateix lloc. Finalment, el considerable augment de les tasques de neteja i desinfecció tenen un cost econòmic molt elevat que no va acompanyat de cap augment en la dotació econòmica de l’Institut.

Des del nostre centre, en canvi, sí que s’ha fet un esforç molt important de gestió dels recursos, reflectit en el Pla d’organització del curs 2020/2021, que conté entre d’altres aspectes:

– desdoblament de les tres línies de primer d’ESO en quatre grups estables, per facilitar la transició d’etapa educativa (de primària a secundària), l’adaptació a un nou centre i la gestió dels efectes del tancament de les escoles durant el darrer trimestre del curs passat

– desdoblament de l’única línia de primer de batxillerat en dos grups estables (humanístic-social i científic-tecnològic), per facilitar la transició d’etapa (de l’ESO al batxillerat) i reduir una ràtio que estava a 38 alumnes (per sobre del que diu la normativa)

– confecció dels grups estables en correspondència amb l’opcionalitat del currículum, posant en un mateix grup l’alumnat que fa francès (de 1r a 3r d’ESO), o bé un mateix itinerari (humanístic, científic o artístic) a 4t d’ESO i batxillerat

– redistribució de tots els equipaments informàtics, que es trobaven concentrats en una aula d’informàtica i tres carros mòbils, en totes les aules del centre perquè es puguin utilitzar sense ser compartits entre grups diferents

– organització d’entrades i sortides per dos accessos diferents (porta principal i pati) i, cadascuna d’elles, esglaonada en dos torns separats per 10 minuts

– organització de pauses i esbarjos en tres torns (1r i 2n d’ESO fan pausa per esmorzar a les 10 i tenen l’esbarjo a les 12 h; la resta de nivells tenen només un esbarjo a les 11 h) i establiment de 7 sectors al pati, per tal de mantenir separats els grups estables

– compra amb recursos propis de 2 termòmetres digitals més i de mascaretes FFP2 reutilitzables per a tot el personal del centre (professorat i personal d’administració i serveis)

– ampliació del contracte de neteja, amb l’empresa contractada pel centre

Aquestes dificultats per encarar el nou curs, però, queden compensades per algunes dades que confirmen, segons el nostre punt de vista, la bona línia seguida els darrers anys:

– augment de matrícula del 7% respecte al curs passat (especialment significativa a primer de batxillerat)

– quarta promoció de batxillerat consecutiva amb el 100% d’aprovats a les PAU (Proves d’Accés a la Universitat), inclosa una nova distinció a una alumna amb nota superior al 9

– continuïtat de la gran majoria de l’equip professional, tot i tenir una plantilla amb molt poca estabilitat

Encarem, doncs, el nou curs amb una barreja de preocupació, per les possibles onades de la pandèmia i les dificultats de gestionar-les amb els recursos assignats, però també amb un optimisme fonamentat en la trajectòria seguida els darrers cursos.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>