Alumnes de 1r i 2n d’ESO analitzen la sobrepoblació mundial i els principals reptes de futur

La crisi sanitària que ha ocorregut recentment al món ha comportat el replantejament del modus vivendi de milers de milions de persones. Entre els reptes que el món ha d’afrontar per continuar existint, la qüestió de la sobrepoblació, ocupa un lloc destacat des de fa centenars d’anys. I és que segons els experts, la població mundial augmentarà en 2.000 milions de persones per al 2050. Índia, Nigèria, Pakistan, República Democràtica de Congo, Etiòpia, Tanzània, Indonèsia, Egipte i els Estats Units (en ordre decreixent), seran els països amb major increment de població per a la meitat de segle. A més, es projecta que l’Índia superi a la Xina com el país més poblat de el món al voltant de 2027, mentre la població de l’Àfrica Subsahariana es duplicarà per al 2050 amb un creixement de 99%.
Precisament qüestions com aquestes són les que han estudiat els alumnes de 1r i 2n d’ESO en la matèria de ciències socials, a través del visionat del reportatge de National Geograpic: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=VXYoIN5nMEM titulat La sobrepoblación mundial, amb l’objectiu de respondre preguntes tan rellevants com: Quins són els principals reptes mundials als quals s’ha d’enfrontar en el futur el planeta terra? Quins són els recursos naturals que estan en perill actualment davant la sobrepoblació mundial del planeta? Per què es parla de la crisi de l’aigua? Quines solucions se t’acudeixen per solucionar els problemes mundials d’abastiment d’aigua?
Els estudiants han reflexionat al voltant dels perills i riscos que comporta la sobrepoblació, sobretot pel que fa al major consum de recursos naturals, el qual, al seu torn, comporta també una major degradació de l’entorn i dels ecosistemes. Així, han entès que la primera causa indirecta que està darrere de la superpoblació és la pròpia finitud dels recursos naturals disponibles, ja siguin aigua, aliments, energia o simplement espai per viure. Si els recursos no fossin limitats, no hi hauria cap problema en què la població creixés de manera infinita.

Professora Lis Solé
Institut Escola Torre Queralt de Lleida