Continguts

Els continguts de la matèria s’orienten a la construcció de versions elementals dels grans models de la ciència útils per conceptualitzar la matèria, l’energia, els éssers vius en el seu medi i els canvis a l’Univers i a la Terra. Al llarg dels tres cursos obligatoris anirà augmentant la complexitat dels models objecte d’estudi. El treball entorn dels models ha de partir de l’anàlisi de situacions significatives per a l’alumnat. Cada situació es pot analitzar des de models corresponents a diferents disciplines científiques, i en cada cas caldrà identificar quina és la que és més útil en funció de la pregunta o del problema plantejat. Tanmateix en tots els casos cal tendir a l’establiment de relacions entre els possibles models interpretatius, sovint complementaris. L’alumnat haurà de ser capaç d’utilitzar aquests models per a la comprensió de situacions o problemes ben diversos i per a la presa de decisions.

El primer curs de l’educació secundària obligatòria està organitzat al voltant de la identificació, interpretació i anàlisi de la diversitat i de les regularitats en els materials, els éssers vius, els embolcalls de la Terra i les estructures que conformen l’Univers.Currículum educació secundària obligatòria.

El segon curs està organitzat al voltant dels canvis relacionats amb transferències d’energia en els objectes i materials, en els éssers vius i els ecosistemes, i en els processos geològics, sempre amb la finalitat que aquests coneixements promoguin que l’alumnat sigui capaç d’actuar de manera fonamentada i responsable.

El tercer curs posa l’accent en aspectes funcionals i estructurals per explicar el canvi químic, els sistemes elèctrics, el cos humà i els processos geològics interns. Aquest curs es pot plantejar com una sola  matèria o com dues diferenciades i en ambdós casos serà important buscar la coordinació, tant pel que fa a les estratègies i procediments objecte d’estudi com entre els continguts conceptuals. Per exemple, connectant l’estudi de la matèria i els seus canvis amb el de les funcions en l’espècie humana. L’avaluació serà conjunta.

El quart  curs és optatiu i l’alumnat  podrà  escollir les matèries  de biologia i geologia o de física i química entre d’altres matèries optatives. El contingut de Biologia que es planteja se centra en la introducció de les tres teories-clau de la disciplina: la teoria cel·lular, la teoria cromosòmica de l’herència i la teoria de l’evolució. La geologia s’aborda a partir de l’estudi de la història de la Terra i dels seus canvis a partir d’introduir la teoria de  la tectònica de plaques. El currículum de  física es centra en l’estudi dels principis que governen el moviment de les partícules i les ones, que han donat lloc a la física moderna. El contingut de química se centra en el de la interpretació de propietats de les substàncies i dels seus canvis en funció de la teoria atòmicomolecular. Tot i que aquest curs té com a fil conductor les grans teories de la ciència, el seu estudi no s’ha de desvincular de la interpretació de problemes de la humanitat, així com de l’anàlisi crític de les actuacions que es duen a terme.

En tots els cursos hi ha un bloc de continguts comuns, que es refereixen als processos que caracteritzen la ciència i les actituds i valors associats a ella. Aquests coneixements són comuns a tots els cursos i a totes les disciplines científiques, però es planteja incidir a cada curs en alguns aspectes específics.

Aquests continguts s’han organitzat en funció de quatre finalitats per: a) afrontar la comprensió de fenòmens i situacions complexos; b) investigar els problemes, obtenir dades i reconèixer evidències; c) extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les i d) transferir el nou coneixement a la interpretació d’altres fenòmens i a l’actuació conseqüent i responsable. Tot i que s’han descrit en un bloc diferenciat dels altres, el seu aprenentatge ha de desenvolupar-se al mateix temps que el dels continguts conceptuals, ja que és important que hi hagi coherència entre les maneres  de construir ciència i les maneres d’aprendre-la.