Projecte MENUDA BADALONA (Introducció a la fabricació digital/concepte FabLab als Instituts de Badalona)

El dimarts 18 de juny es va realitzar al Saló d’Actes del Museu de Badalona l’acte de presentació i cloenda del projecte Menuda Badalona, promogut pel BDN Lab i on hi han particitat 10 centres educatius de la nostra ciutat.

Vàrem triar l’edifici de les Termes Romanes, ja que ens encaixava amb el Projecte de Centre “De Baetvlo a Roma” que em encetat enguany.

Després de donar-li voltes a com ho podíem organitzar, es va decidir fer la proposta a l’alumnat de 4t d’ESO. Es va aplegar un grupet d’una trentena d’alumnes, amb la dificultat afegida que mai teníem tot el grup treballant alhora, ja que es tractava d’alumnat de diferents optatives.

Després de la formació adreçada al professorat i alumnat que vam rebre a les instal·lacions del BDN Lab, calia posar fil a l’agulla i organitzar la feina. Aquí ja vam començar a veure que el repte no seria fàcil, per les dificultats organitzatives i la manca d’hores dins l’horari per a fer-ho. Malgrat tot, vem començar a treballar amb molta empenta i il·lusió, ja que es tractava d’una bona oportunitat per a introduir les noves tecnologies de fabricació digital i el concepte FabLab dins dels processos d’aprenentatge.

Es va fer una reunió amb tot l’alumnat implicat, per tal d’estudiar l’edifici i distribuir les estances entre els grups de treball, els quals s’havien d’encarregar de dissenyar els diferents elements constructius amb el programa Tinkercad. En aquesta reunió, l’alumnat que estava a Llatí, van presentar un estudi sobre les Termes Romanes que havien preparat a classe.

Mentre l’alumnat treballava amb el disseny dels diferents arxius, el professorat anàvem prenent contacte amb la impressora 3D, i la veritat és que no sabíem gaire per on començar, la primera prova d’impressió va ser un desastre absolut.

A part de la tècnica d’impressió 3D, també es va utilitzar el tall/gravat làser per la base de fusta, i per la reproducció dels mosaics. Els acabats amb pintura texturitzada d’esprai li ha donat un aspecte de marbre i pedra, que fan la maqueta una mica més realista.

Certament, ha estat una experiència molt enriquidora per a totes les persones implicades, tant alumnat com professorat. Encara que hem patit moments de nervis i estrès, que ens han fet pensar en vàries ocasions, que no seriem capaços de finalitzar amb èxit el repte que teníem al davant.