L’INSTITUT MONTSORIU FA 50 ANYS, 1967-2017

El 4 d’octubre els alumnes han format el número 50 a la pista del pati per commemorar els 50 anys dels orígens de l’Institut Montsoriu. Arbúcies va ser una de les primeres localitats no capital de comarca que va tenir un centre d’educació secundària. La intenció és anar-ho celebrant durant el curs.

Una mica d’Història:

Arbúcies va ser una de les primeres localitats que no era capital de comarca que va tenir un centre d’ensenyament secundari. L’any 1967 es fundà un Col·legi Lliure Adoptat (el CLA). L’associació de Caps de família amb el suport de la Mancomunitat Montseny-Guilleries es van acollir a les possibilitats que donava la Ley de Ordenación de la Enseñanza Media. Per aconseguir que Arbúcies fos la seu del CLA, l’Ajuntament va posar a disposició del Ministerio de Educación Nacional  els terrenys actuals i l’arbucienc d’Agustí Casanovas Viñas va col·laborar en les gestions. El ministeri va ajudar als costos de construcció d’un edifici  i va donar reconeixement oficial al centre. L’Ajuntament pagava el professorat, els costos del seu allotjament, material escolar i científic. Per a obtenir crèdits per a pagar la part de construcció que pertocava al municipi,  es va recórrer a avals de persones de la població. Els alumnes havien de pagar una quota de matrícula i una altra mensual, i en cas de necessitat podien optar a beques.

El curs 1967-68 el col·legi  esdevingué una realitat tot i que no tindria uns locals propis fins quatre anys després.

Aquell primer curs s’impartí  1r i 2n de batxillerat elemental als baixos de la rectoria. En cursos posteriors, a l’espera de la construcció d’un edifici propi, l’Ajuntament llogà unes aules de l’edifici de St. Lluís.

A l’inici del curs 1971-72 ja es va començar a impartir classes en el nou edifici construït en el passeig del Dr. Carulla.

El centre va funcionar com a CLA fins el curs 1974-75, després passà a denominar-se Col.legi Homologat Montsoriu. El CLA va estar adscrit a l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona fins l’any1972, després passà a dependre del de Blanes. L’any 1980 va esdevenir un Institut de BUP.

La Formació Professional (FP) també va ser una secció delegada del centre de professional de Blanes i va començar a finals de la dècada del 70 als baixos del Montsoriu.

A mitjans dels anys 90 del segle passat  es va fusionar el Batxillerat amb la FP i es va començar a impartir la ESO convertint-se en Institut d’Educació Secundària, l’actual Institut Montsoriu, que rep el nom del castell situat en el terme municipal d’Arbúcies.

El millor regal és que aquest setembre hem estrenat les obres de la  remodelació integral de l’edifici antic  i  de la nova ampliació.  Així deixem  impartir classes en mòduls prefabricats i en naus exteriors llogades que allotjaven aules i tallers del Cicle Formatiu de Manteniment electromecànic i carrosseries d’autocars.