Preparats, llests, JA !!!!

El final del verano, llegó, y tu partirás…”, qui no recorda aquesta famosa i sentimental cançó del “Duo dinámico” de la dècada dels 60 i que es manté fins als nostres dies a la nostra memòria, recordant-nos que les vacances d’estiu han acabat i toca acomiadar-se de les amistats amb les quals només ens trobem en aquesta època de l’any i arriba la rutina i el començament d’un nou curs escolar.

Però encara que sembli que tot és negatiu, que els vostres fills es senten trists, la realitat és que hi ha moltes coses positives en aquest “comencem de nou:

• Tornaran a veure als seus companys de l’escola/ institut.
  • Podran abraçar-se, donar-se petons i demostrar-se que s’estimen i que els s’han trobat a faltar.
  • S’ explicaran totes les històries, anècdotes i la gent interessant que han conegut durant les seves vacances.
  • Viuran noves experiències a l’institut que els serviran per créixer com a persones i madurar.
  • Aprendran moltes coses noves, tant continguts acadèmics com “coses de la vida”.

Aquestes són només algunes de les coses  que els esperen però per descomptat que n’hi ha moltes més.

COM AFRONTEN EL NOU CURS ELS VOSTRES FILLS?

Si parlem dels nens i nenes que comencen l’ESO, hem de tenir en compte que la transició de la primària a la secundària és un període de molts canvis tant a nivell acadèmic com emocionals.

En referència als canvis acadèmics, els vostres fills n’experimentaran molts, entre ells:

• El nombre de matèries passaran a ser més nombroses.
  • S’incrementaran el nombre d’hores que estaran a l’institut.
  • Hi haurà canvis metodològics, és a dir, com s’impartiran les matèries.
  • Tindran major nombre de professors.
  • Canviaran de companys que vindran de diferents escoles i tindran companys més grans que ells.

En referència als canvis a nivell emocional, sabem que l’adolescència comporta molt canvis en els nois i noies, tant a nivell físic com psicològic, és una època en la qual busquen la seva pròpia identitat i han de desenvolupar confiança en sí mateixos, quan arriben a l’institut es senten desconcertats i han d’acostumar-se a les noves normes i funcionament del centre i l’èxit de l’alumne i un bon equilibri emocional van de la ma.

QUÈ PODEU FER ELS PARES PER AJUDAR ALS VOSTRES FILLS EN AQUEST PERÍODE DE TRANSICIÓ?

• Intentar facilitar-los l’estudi ajudant-los a elaborar un horari d’estudi diari, d’aquesta manera aprofitaran molt més el seu temps.
  • Mantenir un contacte periòdic amb el tutor, com a referent del vostre fill al centre.
  • Comunicar-se amb els fills i parlar sobre el seu dia a dia, dels estudis, de les seves amistats, d’aquesta manera podreu estar atents a canvis importants en els vostres fills que podrien assenyalar algun problema.
  • Valorar l’esforç, animar-los, d’aquesta manera reforçareu la seva autoestima.
  • Tenir cura de les seves hores de somni i de la seva alimentació, ja que això influeix directament en el seu rendiment a l’institut.

Encara que l’adolescència és una etapa en la qual els nois i noies se senten majors i demanen més temps per estar amb els amics, sortir i divertir-se, necessiten el recolzament incondicional dels pares i passar temps amb ells i/o proposar-los plans per fer junts seria una molt bona idea per fer lligams; hem de trobar el moment adequat per proposar-ho, tenint paciència perquè també els agradarà i els farà il·lusió passar un dia amb els pares.

Departament d’orientació pedagògica

Institut Montserrat Roig