L’acollida a l’INS Montserrat Roig.

L’aula d’acollida del Montserrat Roig és una espai on l’alumnat nouvingut a Catalunya assisteix una part del seu horari escolar per poder assolir una bona competència lingüística i una bona integració a la nostra societat.

Considerem alumnat nouvingut, els nois i  les noies arribats a Catalunya  en els últims anys. Són adolescents de diversos països i d’altres comunitats autònomes de l’Estat Espanyol, entre les diferents nacionalitats tenim vinguts de : Bolívia, República Dominicana, Colòmbia, Xina, Ghana, Mèxic,Senegal, Xile….

La nostra aula, rica en diversitat cultural, té com objectiu principal ajudar acadèmicament i afectivament als nostres adolescents nouvinguts a una plena integració a la societat catalana.

A part d’estudiar la nostra llengua fem diferents activitats, relaciones amb la cultura catalana, entre elles la celebració de la castanyada i l’elaboració d’uns panellets boníssims. Tot va començar fa quatre anys, quan els professors i professores d’acollida van decidir fer aquesta activitat. El primer cop en portar a la pràctica aquesta activitat va ser un gran èxit, encara recordo la il·lusió dels alumnes remenant la massa, menjant pinyons d’amagat, sorpresos i feliços per l’activitat que els havíem proposat. Recordo amb molta alegria com vam gaudir els alumnes, alguns dels quals han hagut de deixar el centre per diversos motius. Alumnes que van patir molt el dol migratori, com molts dels alumnes que actualment tenim a l’ institut.

El dol migratori és el període durant el qual la persona immigrada suporta el procés de superació de la tristesa i l’estrès ocasionats pel sentiment de desarrelament i de pèrdua de la casa, la família, els amics, l’estatus social, etc. A tots aquests sentiments hem de sumar-hi l’adaptació a una nova cultura, un nou clima, paisatge i, com en aquest cas, l’afegit d’haver d’aprendre una nova llengua.

Aquesta petita aula del nostre centre, actualment l’única aula d’acollida de secundària a Sant Andreu de la Barca, és un espai on es desenvolupen activitats enfocades a l’aprenentatge de la nostra llengua i la nostra cultura, però no hem d’obviar que sobretot és el lloc on els nois i noies nouvinguts a la nostra ciutat han de trobar un acolliment que faci el més suportable possible el dol migratori.

Com  diu el mestre Jaume Arenas:

“El concepte acollir té de per si mateix tota una implicació d’actitud afectiva… Les idees rebre, admetre i acceptar n’impliquen unes altres com ara les de conèixer i estimar”

Aquesta frase resumeix com cap altre la nostra filosofia, la manera de treballar i de fer de la petita aula d’acollida de la segona planta del nostre institut.

Eva Requena García.