Optatives 4t d’ESO curs 2023-2024

Us informem de les matèries que podeu triar a la franja d’optatives de 4t d’ESO. Totes les matèries són de 3h setmanals i heu de triar-ne tres matèries que s’oferiran agrupades per franges segons l’itinerari acadèmic que més us interessi (cicles formatius, batxillerat científic, tecnològic, social o humanístic). La selecció ha de ser coherent amb els vostres interessos acadèmics de cara els estudis futurs. 

ÍNDEX

  • Biologia i Geologia
  • Física i química
  • Expressió artística
  • Digitalització
  • Llatí: llengua i cultura
  • Música
  • Francès
  • Cultura Clàssica
  • Tecnologia
  • Cultura científica
  • Filosofia
  • Economia bàsica
  • Formació i orientació personal i professional

Orientacions d’itineraris: per ajudar a fer la tria us adjuntem un quadre orientatiu amb alguns possibles itineraris acadèmics.  

Per l’alumnat amb capacitats, aptituds, afinitats i interessos científics o tècnics  Física-Química, Biologia-Geologia, Tecnologia,  Cultura Científica, Digitalització, Francès
Per l’alumnat amb capacitats, aptituds, afinitats i interessos social o humanístic Llatí, Cultura Clàssica, Filosofia, Digitalització, Economia bàsica, Música, Francès 
Per l’alumnat amb capacitats, aptituds, afinitats i interessos artístics Expressió artística, Música, Digitalització, Tecnologia, Francès
Per l’alumnat amb capacitats, aptituds, afinitats i interessos més pràctics que teòrics sense descartar l’opció del batx. Cultura Científica i qualsevol de les altres optatives relacionades amb el tipus de cicle formatiu que es vulgui cursar. 

Descripció de les matèries optatives 

FÍSICA I QUÍMICA

  • Les destreses científiques bàsiques: disseny del treball experimental, recerca d’informació, ús del llenguatge científic i reproducció d’informació científica.
  • La matèria: propietats macroscòpiques de diverses substàncies, models atòmics,  configuració electrònica, taula periòdica, càlculs quantitat de matèria, formulació i nomenclatura segons IUPAC.
  • L’energia: tipus d’energies, càlculs amb energia mecànica, reconeixement de processos de transferència d’energia que impliquen ús de forces o calor i estimació de valors d’energia i consums energètics.
  • La interacció: descripció del moviment d’un cos, relació de força i moviment, identificació i representació de les principals forces i valoració del efectes de les forces sobre líquids i gasos.
  • El canvi: ajust d’equacions químiques, estudi de les reaccions químiques de l’entorn quotidià i estudi de teories sobre la reordenació dels àtoms en una reacció.

BIOLOGIA I GEOLOGIA

  • Projecte científic: aplicació del mètode científic, recerca d’informació i disseny amb realització d’experiments.
  • La cèl·lula: mitosi i meiosi, cicle cel·lular dels humans, desenvolupament, creixement i reproducció.
  • Genètica i evolució: ADN i ARN, expressió gènica, genotip i fenotip, herencia de malalties genètiques, mutacions, teories sobre l’evolució, resolució de problemes senzills d’herència genètica i de determinació del sexe genèric.
  • Geologia: Estructura i dinàmica de la geosfera i tectònica de plaques.
  • La Terra en l’univers: Origen de l’univers del sistema solar i de la vida.

EXPRESSIÓ ARTÍSTICA

  • Explorar i percebre: tècniques artístiques tradicionals, dibuix artístic, volum i pintura, gravat, collage, escultura, elements bàsics de la comunicació audiovisual, tècniques multimèdia per a la creació d’imatges.
  • Interpretar i crear: realització i seguiment del procés de creació, construcció de formes bidimensionals i tridimensionals, experimentacions amb diversos materials.
  • Dimensió social i cultural: reconeixement, comprensió i interpretació de les representacions visuals dels diferents períodes, contextualització de les obres estudiades en el seu entorn social i històric. 

DIGITALITZACIÓ

  • Us plantegem un projecte en el disseny, programació i comercialització d’una APP per a dispositius mòbils.
  • Treballareu en grups estructurats en forma d’empresa.
  • Per poder desenvolupar el projecte s’hauran de fer servir eines i recursos amb l’objectiu de desenvolupar  el vostre projecte.
  • Alguns recursos seran:  conèixer el programa APP inventor, creació de pàgines web,  ús de programes de manipulació d’imatge, de manipulació de so, edició de vídeos…

LLATÍ: LLENGUA I CULTURA

  • El sistema de la llengua llatina: realització d’activitats per conèixer el més bàsic de la llengua llatina, com el parlaven i escrivien els romans.
  • La història i l’evolució de la llengua llatina: realització d’activitats que ens ajudaran a  entendre  per què s’ha continuat utilitzant el llatí al llarg de la història, i s’utilitza encara avui en dia en alguns àmbits, i per què diem que és una llengua de cultura.
  • La cultura llatina, del món clàssic a l’actualitat: activitats per conèixer l‘empremta  de la cultura i la societat romana en la nostra vida quotidiana (costums, menjars, vestits, festes, etc.), així com la seva influència crucial en diferents àmbits acadèmics, com ara la llengua castellana i catalana, les literatures (influència de la mitologia clàssica), la història, el vocabulari de  la biologia, la medicina, les matemàtiques, etc. 

MÚSICA

  • Escoltar i comprendre: aprofundiment en l’escolta atenta, identificació i anàlisi auditiva d’elements significatius, comprensió i valoració d’obres.
  • Interpretar i crear: aprofundiment en la interpretació d’obres musicals, improvisació i creació, tècniques de veu i d’instruments, utilització de recursos informàtics i electrònics.
  • Dimensió social i cultural: coneixement i valoració d’obres i estils musicals, tradicions musicals al món, música, cinema, teatre, publicitat, vocabulari musical i recursos per a la creació.

FRANCÈS

  • Dimensió comunicativa: participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals, converses, simulacions i debats, comunicació a través de correspondència.
  • Comprensió de missatges orals, escrits i audiovisuals: comprensió d’instruccions, preguntes i missatges, recerca a internet en francès.
  • Expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals: producció de textos orals, com ara cançons, poemes, descripcions i narracions, producció de textos escrits o audiovisuals. 

CULTURA CLÀSSICA

  • Aquesta matèria optativa té com a objectiu apropar els alumnes als trets i elements més característics i significatius de la CIVILITZACIÓ GRECOROMANA. 
  • Saber d’on venim ens ajuda a entendre millor la nostra realitat, i, en un ordre més pràctic de coses, ens dota d’uns coneixements útils per a copsar millor els continguts d’altres matèries d’ESO i Batxillerat, com ara: Història, Filosofia, Literatura, etc. 
  • En aquest sentit, és una matèria recomanable per a tots els alumnes, i específicament, és un complement idoni per als alumnes que també cursin la matèria optativa de LLATÍ a 4t i després vulguin continuar amb un Batxillerat social o humanístic. 
  • Els alumnes disposaran d’un llibre de text que prendrem com a base de les explicacions, per situar-nos i fer les activitats proposades, però també ens aproparem als continguts a partir del visionats de pel·lícules tant de ficció com documentals, que ens ajudaran a endinsar-nos en el món antic d’una manera lúdica i didàctica. 
  • També, en la mesura que sigui possible, es realitzarà durant el curs alguna sortida relacionada amb els temes treballats, per ajudar a consolidar-ne els continguts.

TECNOLOGIA

  • A tecnologia es treballaran els conceptes d’electricitat-electrònica, control i automatització, pneumàtica-hidràulica i habitatge. 
  • Es realitzarà un projecte pràctic en el que l’alumnat ha de construir un artefacte tecnològic senzill utilitzant diferents materials i fent connexions elèctriques, per tant, es demana a l’alumnat que tingui una bona predisposició pel treball manual.
  • Aquest projecte té un cost econòmic i l’alumnat haurà de pagar-ne una part

CULTURA CIENTÍFICA

La matèria de cultura científica té com a finalitat el desenvolupament de les capacitats següents:

  •  Conèixer les relacions entre les diverses ciències i la seva contribució a la intel·ligibilitat de la natura i dels processos naturals, tot diferenciant entre la ciència com a activitat que genera coneixement i la tecnologia com a activitat destinada a satisfer necessitats.
  • Valorar i posar en pràctica actituds i hàbits relacionats amb el procés d’indagació, construint argumentacions amb l’ús de la simbologia, el vocabulari científic i els suports de comunicació adequats.
  • Plantejar-se preguntes sobre qüestions científiques i problemes d’actualitat socialment rellevants que tinguin incidència en la vida quotidiana, tot valorant de manera crítica la informació procedent de fonts diverses.
  • Conèixer les premisses generals de les principals cosmologies i teories científiques unificadores, el context històric i cultural en què es van formar i les controvèrsies vigents.
  • Reconèixer i avaluar la dimensió social de problemes i propostes científiques i tecnològiques en relació amb la salut, la biotecnologia, el medi ambient, els recursos naturals i les aplicacions de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Argumentar i debatre sobre la relació entre el desenvolupament sostenible, els patrons de consum i el model energètic, identificant els conflictes associats a les diferents percepcions, estratègies i alternatives proposades per als problemes socioambientals a diferents escales.

FILOSOFIA

  • En aquesta matèria introductòria de Filosofia no només podràs trobar algunes respostes per a moltes de les preguntes importants que et fas cada dia, sinó que et sorgiran altres preguntes —igual d’importants i necessàries— en les que potser no havies pensat fins ara.
  • Tindràs l’oportunitat d’investigar, raonar i observar amb total llibertat tot allò que ens fa éssers humans: com estem constituïts, quina és l’estructura psicològica de l’ésser humà, quina és l’estructura de l’Univers.
  • Podràs aprendre també, utilitzant la teva intel·ligència i el teu raonament, a prendre les millors decisions per a la teva vida quotidiana: aquelles que et facin més feliç.

ECONOMIA BÀSICA

    • La matèria d’economia aporta als alumnes una visió transversal de diferents conceptes i indicadors econòmics, teories i sistemes que ajuden a entendre la gestió que la societat fa dels recursos de què disposa per satisfer les seves necessitats. 
    • Es busca que l’alumne adquireixi una base cultural econòmica que li permeti interpretar i reflexionar críticament sobre les diferents causes dels problemes econòmics, el rol de les empreses o el funcionament del sector públic, entre d’altres. 
    • També es treballa la gestió de les finances personals així com el funcionament bàsic dels diners i els principals productes financers que podem trobar al mercat.

FORMACIÓ I ORIENTACIÓ PERSONAL I PROFESSIONAL

Optativa per desenvolupar plenament la personalitat, reforçar la pròpia autonomia i el coneixement d’un mateix i de l’entorn en el qual viu. Aproximació a diferents disciplines com ara la psicologia, l’antropologia i/o la sociologia. 

L’alumnat aprofundirà en el coneixement de si mateix, coneixent les seves qualitats personals, i s’aproximarà a l’àmbit de les ciències relacionades amb l’estudi dels comportaments humans, socials i culturals. Continguts principals: 

  • L’ésser humà i el coneixement d’un mateix i la relació amb els altres (l’ésser humà, la neurociència, conducta i cognició, psicologia social…)
  • Formació i orientació personal i professional cap a la vida adulta (construcció del sentit de competència i assoliment, relacions i interaccions amb els altres, orientació cap a la formació acadèmica i professional, exploració de l’entorn professional).
  • Projecte personal, academicoprofessional i aproximació a la recerca activa d’ocupació.