Innovació educativa: gamificació a la matèria d’educació física.

En la matèria d’Educació Física pels cursos de 1r i 2n d’ESO s’utilitza la gamificació a l’aula. S’utilitza una aplicació web gratuïta creada que permet al professor dirigir un joc de rol on els seus alumnes encarnen diferents personatges. L’aplicació és com un joc de rol educatiu, en línia i gratuït on professors i estudiants juguen plegats a l’aula. Fent servir les mecàniques tradicionals que podem trobar als jocs, els estudiants poden pujar de nivell el personatge que representen, treballar en equips i guanyar poders que tenen conseqüències en la vida real de l’aula. Ha estat pensat amb la finalitat d’encoratjar el treball en equip amb una col·laboració significativa, augmentar la motivació dels participants i afavorir un millor comportament a classe. I tot això ensenyant el currículum docent definit. Aquesta gamificació ajuda el professor a organitzar les classes amb una estructura gamificada on els alumnes juguen i aprenen jugant. Utilitzant diverses mecàniques de joc, els alumnes encarnen un personatge amb uns poders determinats que va augmentant de nivell en funció de les seves accions i resultats. A més, aquestes accions i resultats tenen conseqüències positives o negatives en la seva vida a l’aula.

Existeixen una sèrie d’objectius o finalitats secundàries que també es deriven de l’ús de la plataforma en concret. Així doncs, la gamificació és una eina poderosa per impulsar la participació perquè ajuda al professor a:

1. Millorar el comportament de la classe incentivant els alumnes amb riscos i recompenses reals dins la classe i observar com milloren a mesura que avancen en el joc.

2. Donar “superpoders” i premiant amb punts quan els estudiants s’ajudin els uns als altres.

3. Ensenyar habilitats del segle XXI desenvolupant la col·laboració significativa entre els estudiants amb un joc ric i cooperatiu.

4. Automatitzar les classes amb eines integrades que permeten des de fer el seguiment del comportament fins a missatgeria per a estudiants i famílies.