Per guanyar confiança matemàtica en els alumnes del Molí

Un dels objectius que durant aquest curs s’ha marcat el Departament de Matemàtiques de l’institut Molí de la Vila de Capellades és reforçar les estratègies de càlcul mental en l’alumnat. Per tal d’aconseguir-ho el professorat ha adaptat i ha introduït en algunes classes d’ESO el joc de tauler anomenat Mathdice, amb el qual es treballen, d’una manera divertida i innovadora, les operacions combinades de nombres enters.

Es tracta d’una estratègia didàctica que està tenint molt bona acollida entre els alumnes de l’institut perquè els motiva a fer operacions numèriques i també els desperta la creativitat i l’agilitat mental davant dels càlculs. El funcionament del joc és ben simple. Cada jugador o equip ha de portar la seva fitxa fins al final del recorregut establert. Per aconseguir-ho llança dos daus de dotze cares, la suma de les quals serà el número objectiu del càlcul. Posteriorment llança els cinc daus cúbics, un de cada color, i intenta en 30 segons, i mitjançant operacions aritmètiques elementals (suma, resta, multiplicació, divisió, potenciació), arribar a la xifra objectiu, tot usant el màxim nombre de daus cúbics. D’aquesta manera si utilitza els cinc daus, avançarà cinc posicions. Si en canvi, només n’utilitza tres o quatre, avançarà aquest nombre exacte de posicions.

El joc entrena habilitats de planificació, ajuda a desenvolupar la lògica matemàtica, reclama concentració davant les possibles estratègies i fins i tot fomenta l’autoestima durant la superació de les operacions. I encara més, tal com ha manifestat el Sergi Esteba, un dels professors del Departament de Matemàtiques del Molí “La pràctica ens demostra que la competitivitat del joc genera que l’alumnat s’hi enganxi, independentment del seu nivell acadèmic. Guanyen confiança numèrica i fem una classe de profit, com a alternativa a la classe magistral”.

Aquest joc es recomana per al primer cicle d’ESO, però a l’institut de Capellades també s’ha practicat tant a tercer com a quart amb molt bons resultats de càlcul i de cohesió de grup. I és que, a banda de la finalitat de reforçar el càlcul matemàtic, aquesta pràctica lúdica igualment persegueix un altre objectiu. Combatre l’animadversió que des de fa generacions desperta en els estudiants una matèria clau per al seu futur com són les matemàtiques.