Dia de l'astronomia (2009)

Dia de l’astronomia (2009)

El passat dimecres 4 de març es va celebrar al nostre institut i amb l’alumnat de 1r d’ESO una jornada dedicada a l’astronomia. Durant tot el matí es van realitzar diverses activitats que giraven a l’entorn del tema esmentat. Va ser una activitat transversal i multidisciplinar ja que participaren els departaments de llengües, ciències naturals, socials i visual i plàstica.

La primera hora del matí cada grup de primer va romandre amb el seu tutor o tutora , se’ls va introduir el tema de l’astronomia i se’ls va explicar la dinàmica de la jornada. Tot seguit se’ls va informar dels quatre grups que s’havien muntat entre les diferents classes i van començar els tallers. Tot l’alumnat va passar pels quatre tallers que s’havien organtiztat.

Taller de llengua

El tema que es va preparar des de l’àrea de llengua catalana era “El petit príncep i els planetes”.
En una sessió prèvia, es va presentar a l’alumnat a través de diapositives la història del petit príncep, recalcant sobretot l’experiència del petit príncep quan visita els planetes.
El dia de les jornades es va repartir a cada alumne el nom d’un dels vuits planetes del Sistema Solar i es van agrupar amb aquells alumnes que tenien el mateix planeta. Un cop agrupats, es va explicar en què consistiria el taller: cada grup tindria el principi de la història del petit príncep quan visita els asteroides i hauria de continuar-la segons el planeta que tenien.
Els nois i noies van escriure entre tots el conte, en el qual havien de fer constar un valor a tractar: la pau, el medi ambient, el companyarisme, l’amistat, l’amor, etc. A més a més, van il·lustrar-lo amb un dibuix del petit príncep.
Al llarg d’una hora, van viatjar pels planetes amb l’ajuda del petit príncep perquè segur que arribarà algun dia on podrem visitar per primera vegada altres indrets de l’espai com el petit príncep. Quan arribi aquest dia, esperem conservar la mirada innocent i plena d’amor del príncep més estimat de tots.

Taller de Ciències Socials

El taller de ciències socials es va realitzar a la biblioteca per dues raons principalment: la primera, per l’espai i la distribució en grups; i la segona, perquè un dels objectius del taller era la recerca mitjançant enciclopèdies, llibres, atles i internet. Així doncs, logísticament el millor espai del centre per fer l’activitat era la BIblioteca.
Abans d’explicar l’activitat, es va dividir el grup-classe en sis grups. Tot seguit s’inicia el taller que consta de dues proves que s’ha de realitzar en 30 minuts. La primera és la recerca, on disposen dels llibres de la biblioteca i d’internet. Cada grup ha de trobar el funcionament d’un calendari utilitzat per diferents societats històriques, així com els observatoris (llocs arqueològics) on es mesurava el temps. També han de trobar la biografia i l’aportació teòrica d’un astrònom.
La segona prova és la confecció d’un mural on quedarà reflectit tots els coneixements apresos amb l’ajut de fotografies impresses i d’un resum explicatiu de la recerca feta.

Taller de ciències naturals

El taller de ciències naturals es va organitzar amb dues parts . Primer es va sortir al pati i tots els i les alumnes van situar-se al voltant del rellotge de sol que hi ha a l’entrada i des d’allà es van explicar els principis del funcionament del telescopi refractor i del trípode equatorial del telescopi. La següent activitat es va realitzar a l’aula on es va presentar el programa informàtic Starry Night que permet conèixer la posició dels astres a qualsevol moment i veure com es mouen al llarg del dia i al llarg de l’any.

Taller de visual i plàstica

Aquest taller es va realitzar a l’aula de visual i plàstica, el lloc més idoni per a poder dibuixar, pintar, retallar i enganxar. L’alumnat es dividia en grups de dos o tres alumnes i havien de realitzar un mural sobre el sistema solar. Tot seguit i després de dividir-se els diferents planetes, els i les alumnes havien de calcular la grandària del planeta escollit, d’aquesta manera els dibuixos estaven a escala. Abans d’iniciar el dibuix, l’alumnat obserbava amb diferents llibres, que prèviament havia ensenyat el professor, el color i els accidents geogràfics dels planetes. Finalment, i quan ja havien acabat de dibuixar i pintar, es van retallar els dibuixos i es van enganxar a un gran mural. Durant la jornada es van realitzar dos gran murals un dels quals encara roman a la bioblioteca.

(Cliqueu sobre les imatges per veure-les més grans)

{gallery}agenda/2009_astronomia{/gallery}