Erasmus Plus a Itàlia

Del 6 al 12 de març vam fer la mobilitat a Itàlia del projecte Chapter. En concret vam viatjar a Ciiciano, ciutat de l’àrea metropolitana de Nàpols, i seu de l’institut I.P.S.E.O.A Carmine Russo, un institut on s’imparteixen els estudis de cuina i hosteleria.

Ens vam allotjar a l’hotel I Gigli de Nola, a 20 minuts de Cicciano. El primer dia va ser emocionant perquè a poc a poc anaven arribant els participants dels altres països amb els qui ja vam poder compartir alguns moments. Va ser un dia de retrobar alguns companys i un dia
per celebrar que finalment ens podíem veure.

.Dilluns dia 7 l’Institut I.P.S.E.O.A Carmine Russo ens va fer una acollida impressionant. Vam fer un tour per l’escola acompanyats de somriures, olor a pastissos i una càlida acollida. La directora ens va rebre amb un discurs on feia referència al seu gran poeta Dante i tot seguit vam fer les activitats per trencar el gel. A continuació ens esperava una muntanya de pastissos tradicionals italians. Aquest seria el primer àpat de molts altres, sempre cuinats amb molt d’amor pels estudiants de l’institut. A la tarda tots els països vam compartir les nostres receptes tradicionals que formarien part d’un llibre. El disseny de la portada es faria un altre dia. A la nit, sopar a Nola pizzes i burgers espectaculars.

Dimarts dia 8 era dia de la dona i els carrers ja estaven plens de venedors de mimoses, la flor que tothom regala a les dones en aquest dia. Vam visitar Pompeia, la ciutat que va ser sepultada per les cendres del Vesuvi. Ens va sorprendre veure que la ciutat s’havia conservat molt bé i ens va impressionar descobrir que els habitants no van poder escapar de la lava. Tota la vida aturada en un instant. Durant el nostre recorregut per Pompeia i escollint diferents escenaris vam llegir escriptores de diferents nacionalitats. Nosaltres vam escollir el poema de Gabriela Mistral “Besos” i el vam llegir a prop de la casa dels enamorats. El dinar va ser en un restaurant típic al costat mateix de Pompei. A la tarda vam visitar un centre comercial on vam poder descobrir grans dissenyador italians. De tornada a l’hotel vam continuar visitant la bonica ciutat de Nola.

Dimecres dia 9 el vam passar a l’institut. Va ser un dia molt intens ja que tothom havia de cuinar les seves receptes. Tot i que ens van ajudar el professors i estudiants italians no va ser gens fàcil. La gran cuina de l’institut es va convertir en una gran Torre de Babel, instruccions en anglès, turc, italià, suec, català i croata, qualsevol llengua era vàlida per fer-nos entendre. Cuiners corrents, cassoles i culleres passant de mà en mà, ingredients que no trobàvem, utensilis que no teníem… Una gran escena de pel·lícula i un moment inoblidable per a tots i totes. Sorprenentment van sortir els plats a taula i el jurat compost pel professorat va decidir qui era el guanyador. El dinar va ser al mateix institut. De nou un gran banquet cuinat pels mateixos estudiants. A la tarda vam tenir una tertúlia literària amb Maurizio de Giovanni l’autor de “I bastardi di Pizzofalcone”, una novel.la policíaca que havíem de llegir tots i totes. Li vam fer preguntes i ens va explicar alguns aspectes de la seva obra i la seva adaptació a la gran pantalla. Una novel.la policíaca molt interessant amb personatges i problemes propers al nostre temps. Vam acabar aquest dia tant intens menjant més encara. El dia va acabar fent una visita guiada per Nola on vam conèixer la història de la festa “dei Gigli”. El més bonic de tot va ser comprovar que tots i totes ens anàvem coneixent cada vegada més i que ja s’havien format grups de nacionalitats diferents.
El dijous dia 10 vam visitar la ciutat de Nàpols, en concret els escenaris de Pizzofalcone, la novel.la de Maurizio de Giovanni. En alguns punts del nostre recorregut vam llegir i recordar fragments de l’obra. Vam dinar en el restaurant de la família d’una estudiant. En van servir un àpat deliciós ple de notes marineres. A la tarda vam continuar descobrint Nàpols una ciutat realment intensa, viva i plena de contrastos. Vam comprovar que hi ha molts aspectes que en agermanen amb els italians: la gastronomia, la novel.la negra i el mar mediterrani.

El divendres dia 11 era l’últim dia. Cada país va dissenyar la portada del llibre de receptes Chapter i es va votar la millor portada. El dinar va ser de nou impressionant, digne d’un casament. A la tarda vam escriure poemes, es van repartir diplomes i vam acabar el dia amb una gran festa de la pizza. Va haver-hi música en directe amb cançons de tots els països i cançons tradicionals italianes. Van haver-hi moltes abraçades i petons i alguna llàgrima.

El dissabte dia 12 vam tornar a Barcelona. Ens vam acomiadar amb el desig de tornar-nos a veure alguna vegada. Ens emportem d’aquesta mobilitat amics i el record de moments inoblidables.

Més fotografies i vídeos