La batalla de l’Ebre va ser un dels episodis més dramàtics i sagnants de la Guerra Civil espanyola.
Un any més els alumnes de 2n de batxillerat han passat dos dies a la Terra Alta experimentant en primera persona les penúries viscudes l’any 1938 per un bon grapat de soldats de la seva edat.
El primer dia, després de creuar i vorejar el Riu Ebre ens vam dirigir a la Serra de Pàndols, concretament a la cota 705, la punta alta de la serra que els soldats republicans van perdre tot i la seva valentia. Allà hi ha diversos monuments i plaques commemoratives dedicats a la Lleva del Biberó i als brigadistes internacionals.
Amb l’estómac ple ens vam dirigir al Poble vell de Corbera d’Ebre, on la Montse, la nostra guia, va aprofundir en els detalls més insòlits i anecdòtics de la batalla de l’Ebre. Cansats de tan vagar, vam passar la nit a la Casa de Colònies Ca Manxol, un indret fantàstic i acollidor.
El segon dia ben descansats i esmorzats vam visitar el Refugi antiaeri de Benissanet, les Trinxeres de les Devees i el punt de comandament franquista el Coll del Moro.
Havent dinat vam dirigir-nos al punt més emotiu de la sortida, el Memorial de les Camposines, indret commemoratiu on resten en pau tots aquells que van perdre la vida a la batalla de l’Ebre. Que descansin en pau.


