Premi BATX2LAB 2021 per a Laia Parareda de la Osa

L’alumna Laia Parareda de la Osa , de 2n de Batxillerat, ha rebut el Premi BATX2LAB 2021, organitzat pel Parc Científic de la Universitat de Barcelona (UB), pel seu Treball de Recerca “ Autofàgia, el procés desconegut de degradació cel·lular “tutoritzat per la professora Marisol Cabral Salvadores.

Enhoabona !!!

A continuació podeu llegir l’abstract del treball

L’autofàgia és un procés cel·lular molt complex i encara poc conegut, que incorpora la participació d’un elevat nombre de molècules i orgànuls diferents. Es fonamenta en la necessitat quotidiana que tenen les cèl·lules d’eliminar tot allò que no necessiten i que impedeix el seu correcte funcionament, i en el procés que ha de tenir lloc a dins d’aquestes, com a mètode per a aconseguir energia en situacions d’estrès prolongades.

Aquest treball es centra en la investigació de dues proteïnes conegudes (Rab7 i TBC1D15), en la determinació de la relació que existeix entre elles en possibles processos autofàgics i en la recerca sobre la participació de les macromolècules per separat en el procés de degradació. Per aquesta raó, l’objectiu de l’experiment realitzat és determinar si existeix algun tipus d’interacció entre les proteïnes i en el cas que existeixi, si aquesta pot provocar algun nou canvi o implicació en el transcurs normal d’un procediment autofàgic.

Al llarg del treball s’han utilitzat dues tècniques diferents (immunofluorescència i coimmunoprecipitació) per a intentar demostrar la hipòtesi que proposa la interacció entre TBC1D15 i Rab7. Per a poder realitzar-ho, s’ha fet ús de tres variables comunes en les dues proves i de tres controls presents només en la segona. S’han agafat com a base les dues tècniques anomenades i s’han explicat tots els procediments necessaris per a la obtenció de resultats.

L’anàlisi de resultats que té lloc posteriorment, sembla indicar que existeix la interacció entre les proteïnes anomenades i la participació de TBC1D15 en processos autofàgics. Tot i així, es determina per certes raons, que els resultats no són prou precisos o significatius. En definitiva, és necessari repetir aquests procediments experimentals per a poder constatar la informació ja publicada en altres textos científics en referència a les proteïnes. S’han de seguir investigant tots els detalls que tenen a veure amb l’autofàgia, doncs és un camp molt especialitzat i que de moment, genera més dubtes que respostes.