El passat divendres 15 de novembre va tenir lloc la inauguració del parc Annie Ernaux a Sant Fruitós de Bages. Es tracta d’un espai ben conegut dins del municipi, situat davant de l’Escola Pla del Puig. Des de divendres el seu trenet està acompanyat d’una placa explicativa i d’un cartell amb el nom de la guanyadora del Premi Nobel de Literatura del 2022.
La iniciativa d’anomenar així el parc va sorgir arran d’un projecte de classe (“Femme et rue”), en què l’alumnat de 2n de Batxibac havia de fer propostes a l’Ajuntament per tal de demanar més representació femenina en els seus espais públics. Després de pensar-hi molt, van acabar triant l’Annie Ernaux d’entre moltes altres escriptores influents. El passat mes de maig quatre representants es van reunir a l’Ajuntament amb l’alcalde, Joan Carles Batanés, i amb la regidora de Sanitat i d’Ensenyament, Mònica Cruz, i des d’un primer moment van mostrar un gran interès per la proposta. Allò que va començar com una activitat d’aula, va anar creixent fins que es va materialitzar el passat divendres amb un acte inaugural molt emotiu. Va estar, sens dubte, un gran dia per la història del nostre Batxibac, que enguany fa 12 anys. Els parlaments van ser molt emotius i la interpretació musical de la cançó “La vie en rose” va ser un final rodó.
A continuació us deixem amb el discurs dels representants del Batxibac durant la inauguració:
Bona tarda a tothom,
Som el Martí, el Jan, la Riham i l’Ona i avui és un dia molt especial per a nosaltres. Som exalumnes de Batxibac de l’Institut Gerbert d’Aurillac, i el passat mes de maig ens vam adreçar a l’Ajuntament amb una proposta que avui, gràcies a l’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages, es fa realitat.
La nostra sol·licitud consistia a donar nom a una plaça, carrer o travessia (aquells espais encara pendents de nomenar) amb el nom de l’escriptora francòfona Annie Ernaux, una dona que vam estudiar a literatura francesa. El nostre objectiu era clar: volíem que el nostre poble es convertís en un espai que fomentés l’aprenentatge de noves llengües i cultures, alhora que defensés la figura de la dona i la igualtat de gènere. I avui, amb la inauguració del parc Annie Ernaux, aquest desig supera totes les nostres expectatives.
Per què Annie Ernaux, i no una altra? Ernaux és una autora que ha fet de la seva experiència personal una veu per a tota una generació, per a les dones, especialment per a aquelles invisibilitzades i, en conseqüència, oblidades.
A la trajectòria literària d’Annie Ernaux es ressalta el seu compromís amb la causa feminista, un compromís que volíem transmetre i compartir. Creiem fermament que recordar i honorar dones com ella és una forma de garantir que les seves històries i lluites no cauran en l’oblit. Com a joves i ciutadans, ens sentim responsables de promoure la cultura i reconèixer figures tan importants per a la història de les dones i, en definitiva, per al progrés de la nostra societat.
L’obra d’Ernaux és un llegat per a les generacions futures, i el fet d’anomenar aquest parc amb el seu nom és un acte de solidaritat, de compromís i de valentia per part del nostre poble, el qual, amb accions que en un primer moment semblen insignificants, realment marca un abans i un després i emfatitza la seva posició a favor de la igualtat i els drets de les dones.
Sabem que, al llarg de la història, les dones han estat greument infrarepresentades en l’espai públic, malgrat la seva aportació essencial. Això ha resultat en un gran desequilibri en el nomenament dels nostres carrers, on les figures masculines són encara molt més nombroses. Aquesta inauguració no és només un reconeixement just, sinó també un pas significatiu cap a una representació adequada de les dones a Sant Fruitós de Bages.
Volem tornar a agrair a l’alcalde, Joan Carles Batanés, i a la regidora d’Ensenyament i Sanitat, Mònica Cruz, per haver escoltat la nostra proposta i haver-la fet realitat. També ens agradaria donar les gràcies a la nostra tutora del Batxibac, Marina Bonilla, perquè, sense ella, no hauríem pogut conèixer la història d’Annie Ernaux ni tampoc hauríem tingut la suficient voluntat ni motivació per plantejar aquesta proposta. Moltes gràcies per tot; De nou, Merci beaucoup, Marina.
I ara, creiem que aquest discurs no es pot acabar, sense citar a la propia autora:
“[El fet d’haver viscut alguna cosa, sigui el que sigui, dona el dret imprescriptible d’escriure’n. No existeix una veritat inferior. I si no explico aquesta experiència fins al final, contribuiré a enfosquir la realitat de les dones i em posaré del costat de la dominació masculina del món]” (Annie Ernaux) .
Moltes gràcies
Us animem a visitar el parc i a descobrir l’obra de l’Annie Ernaux.
Marina Bonilla, coordinadora del Batxibac
Cliqueu aquí per veure el vídeo on la Riham El Harti i l’Ona Amérigo demanaven un carrer amb el nom de l’Annie Ernaux.
Articles sobre la inauguració:
https://www.regio7.cat/bages/2024/11/08/nou-parc-davant-l-escola-111505786.html
https://www.santfruitos.cat/actualitat/agenda/inauguracio-parc-annie-ernaux










