Pla pilot a Nou Barris contra l’abandonament escolar

Font: El Periódico

El projecte ‘Diversificació curricular’, dirigit a uns 40 estudiants de 3r i 4t d’ESO del districte, promou pràctiques laborals en empreses i classes més participatives de matèries comunes.

Uns 40 alumnes de cinc instituts de Nou Barris participen en el projecte Diversificació curricular. «L’objectiu és intentar que alumnes dels últims cursos de l’ESO que potencialment deixarien els estudis per dificultats per seguir les classes, s’hi reenganxin a través del coneixement del sector professional i una aproximació diferent de les matèries», explica un dels inspectors d’educació encarregat del seguiment del projecte.

Estudiants del nostre centre fent pràctiques al Centre Integral de Salut Cotxeres

Els escollits per participar en aquest projecte educatiu són alumnes de 3r i 4t dels instituts Galileo Galilei, La Guineueta, Pablo Ruiz Picasso, Barcelona Congrés i Turó de les Roquetes. Lluny de separar-los de la resta o estigmatitzar-los, el projecte busca donar-los una nova oportunitat. «Ho haurien de veure com un premi, perquè si algun no es pren seriosament les classes o falta al lloc de treball assignat el tornarem a l’aula ordinària perquè un altre company aprofiti aquesta oportunitat. A més, amb la resta de companys comparteixen assignatures optatives», sub­ratlla Sònia Llinars, professora i coordinadora pedagògica de l’institut Barcelona Congrés.

BALANÇ POSITIU / El primer trimestre d’aquesta nova experiència educativa, fruit d’un conveni entre el Consorci d’Educació i el Districte de Nou Barris, ha deixat una sensació molt bona. I no només perquè el dia 5 de desembre els alumnes fossin els protagonistes d’una jornada gastronòmica a l’Espai Jove Les Basses (Teide, 20) per tancar el trimestre: «La nostra valoració és molt positiva. En tres mesos hem vist millores en el comportament i canvis en l’actitud d’alguns alumnes molt desmotivats a l’aula ordinària», assegura Mireia Borrás, professora de l’institut Turó de les Roquetes, que celebra que alguns hagin deixat de «fer campana».

PROJECTES CADA TRES MESOS / Aquests alumnes treballen dos dies a la setmana en empreses i entitats de l’entorn, i tres jornades més amb projectes que permeten abordar di-

ferents matèries de manera transversal. Així, les jornades gastronòmiques posaven punt final al projecte treballat durant el curs: cuines del món. I és que la preparació de plats africans a la cuina de l’Espai Jove Les Basses, per exemple, explica la coordinadora pedagògica de l’institut Barcelona Congrés, «ha sigut l’excusa per després tractar a la classe altres temes com la demografia, les seves llengües o la desertització». Llinars avança que els pròxims projectes trimestrals tindran el mar i el barri com a eixos vertebradors.

TREBALL AMB ADULTS / Al treballar en alguna de les entitats i empreses compromeses amb el projecte, com ara el supermercat social

DISA o el Centre Integral de Salut Cotxeres de l’avinguda de Borbó, els estudiants poden desenvolupar un comportament molt més madur. Joaquim Lafuente, responsable del DISA situat al carrer de la Selva, també ha notat el canvi. «Els dos xavals ara treballen molt millor i sortiran d’aquí formats, sabran comportar-se i com funciona un supermercat», assegura Lafuente.

L’aplicació dels coneixements adquirits a l’aula en aquests llocs de treballs, afegeixen els diferents professors consultats, hauria de permetre als participants en el projecte superar els objectius generals de l’ESO.