Excursió al museu de la ràdio

Un grup d’alumnes de l’institut Fontanelles visitem el museu de la ràdio de les Borges del Camp.

El grup de l’optativa de ràdio de 3r de l’ESO de l’institut Fontanelles vam visitar el museu de la Ràdio del municipi de les Borges del Camp. El passat dijous durant les 2 últimes hores lectives els alumnes vam abandonar l’institut per dirigir-nos caminant al museu. Vam anar perquè necessitavem informació sobre la història de la ràdio per redactar una notícia que va proposar la professora.

És un dels museus més importants sobre ràdio, per la gran quantitat de material que recull. Aquest museu exposa ràdios de tota mena, des de les primeres emissores del 1870, algunes amb valors incalculables, fins a alguna inèdita. El Pere, enginyer i propietari del material exposat, ens va acompanyar i vam poder gaudir dels seus coneixements. Al llarg dels anys el Pere ha recollit i restaurat material i té 600 ràdios, de les quals 400 són les exposades al museu.

Va explicar que al principi les ràdios donaven senyal fins a un kilòmetre, s’escalfaven molt i havien d’estar descobertes, però amb els anys van millorar i les van poder posar en una caixa. Els primers gravadors de veu van estar creats per Edison, el mateix que va inventar la bombeta. El 1922 es va crear el model portàtil més petit, costava el sou de mig any de treball, hi ha dos exemplars en tot el món i un el vam poder veure al museu de les Borges del Camp.

Una de les coses que més ens va impactar va ser la col·lecció de ràdios que va fer fabricar Hitler durant la Segona Guerra Mundial, concretament el 1931. El Pere va explicar que la finalitat d’aquesta creació era que la població només escoltés les notícies que ell volia. Al mateix temps a Amèrica començaven a instal·lar als bars els rocola, aquests tenien emmagatzemats una gran quantitat de vinils i escollien un per escoltar i ballar. El 1940 es van fabricar les primeres emissores de tancs, el museu en recull una mostra. També vam veure les ràdio-telèfon, model utilitzat a la guerra de Vietnam.

Això és un petit tast de tot el que vam veure. El museu de la ràdio de les Borges del Camp està obert tots els diumenges de 13.00 a 15.00 h, us animem a visitar-lo perquè és una molt bona experiència.

Pol Juàrez
Coral Cortés