Projecció de “Mediterráneo” i col·loqui amb el director de la pel·lícula

L’alumnat de 1r de batxillerat ha anat al teatre Metropol a veure la pel·lícula “Mediterráneo”. La projecció ha durat unes dues hores i, després d’una pausa, ha tingut lloc un col·loqui amb la presència del director de la pel·lícula, en Marcel Barrena.
“Mediterráneo” reprodueix els inicis de l’ONG Open Arms i hi participen actors professionals i alguns dels refugiats reals ajudats per l’Òscar Camps i el Gerard Canals (fundadors de l’ONG esmentada) a Lesbos l’any 2015. Mitjançant aquest llargmetratge sense gaires artificis i respectant tot el possible els fets reals, l’alumnat i professorat acompanyant ha pogut copsar tant l’angoixa de les persones que no marxen del seu país per gust, sinó per necessitat, com la perseverança, valentia i alhora impotència del reduït grup de socorristes que amb molt poca ajuda van aconseguir salvar milers de refugiats del mar.
El col·loqui amb el director ha servit per aclarir dubtes de l’alumnat sobre la pel·lícula i el procés de filmació. D’entre les idees que ha volgut deixar clares en Marcel Barrena destaquen, d’una banda, que com a ciutadans, tinguem l’edat o ofici que tinguem, el primer que podem fer per tal d’ajudar als refugiats és posar-nos en el lloc de l’altre. No cal voler ser herois.
D’altra banda, en referència a la gent que diu que aquesta ONG es dedica al tràfic de persones i a que afavoreixen l’efecte “llamada”, en Marcel diu que la il·legalitat seria no fer res, ja que els socorristes tenen l’obligació d’ajudar a qui estigui en perill al mar. I tu com a ciutadà, què faries si enmig de la guerra, et tanquessin les fronteres per aire i per terra? Només podries fugir per mar. No t’agradaria que algú t’ajudés? El director ha posat èmfasi en el fet que la majoria de refugiats que ell ha conegut eren joves, estudiants d’institut o universitaris, metges, professors… Eren com nosaltres.
El col·loqui ha acabat amb una última reflexió: “Mediterráneo” ha obtingut diversos premis i està nominada als Goya. Però segons el Marcel, si la gent a partir d’ara veu un refugiat amb una visió més conciliadora, generosa i empàtica, la pel·lícula ja ha guanyat el premi.