RUTA DE L’EXILI

El divendres 31 de maig els alumnes de 4t d’ESO i de 1r de Batxillerat del nostre Institut van realitzar la sortida de la “Ruta de l’exili”, que els va permetre consolidar alguns continguts de les matèries de Socials, Llengua Castellana i Llengua Catalana sobre la Guerra Civil espanyola, l’exili posterior i el nazisme.
L’alumnat va tenir l’oportunitat de visitar el Museu Memorial de l’Exili (MUME) de la Jonquera, seguint les explicacions del/la guia que els va explicar bona part dels panells exposats fent-los prendre consciència de l’enorme pèrdua cultural per al país que va suposar l’èxode republicà.
Seguidament, l’activitat va continuar a Cotlliure, població costanera del sud de França. La ruta per la localitat va començar a la platja amb lectures en veu alta de textos d’Antonio Machado i reflexions sobre la penosa situació de totes les persones que, com ell, volien fugir del franquisme.
A continuació, tot fent una passejada pel Boulevard du Boramar, camí de la capella de Saint Vicent, van poder albirar la platja d’Argelers, lloc on el govern francès va emplaçar el camp de concentració per a milers de refugiats republicans que fugien d’Espanya, entre el 1939 i el 1941.
Tot tornant pels carrers medievals van arribar a la plaça on s’ubica l’Hotel Bougnol Quintana, allotjament de la família Machado, que actualment exposa als seus baixos fotografies i documentació entorn a la seva estada a Cotlliure, i a on va morir l’escriptor sevillà el 22 de febrer del 1939, al cap de poc temps, malalt i exhaust després d’haver travessat la frontera.
El moment més emotiu de la sortida va ser la visita de la tomba d’Antonio Machado i la seva mare, on es va retre un sincer homenatge al poeta amb una ofrena floral i un recital coral d’algunes de les seves poesies.
La jornada va concloure amb la visita a l’impressionant monument que hi ha a Portbou dedicat a Walter Benjamin, un filòsof alemany d’origen jueu que va ser perseguit pels nazis, i va morir el 26 de setembre de 1940 quan sense cap més sortida es va treure la vida. Certament, va ser una jornada molt intensa i molt ben aprofitada per tots.