Projecte educatiu

Projecte educatiu de l’Institut Escola Sant Jordi (On estem i cap a on anem)

 

EDUCACIÓ INFANTIL

 

  1. PERSONALITZACIÓ DE L’APRENENTATGE

 

S’ha començat a introduir els Racons d’Aprenentatge en Educació Infantil. Per treballar les àrees: català i matemàtiques, grafisme i experimentació. Organitzant petits grups per treballar i aconseguir objectius comuns.

Al llarg del curs es fan tres Projectes  interdisciplinars: un el nom de la classe, l’altre durant  la Setmana Cultural que gira a l’entorn d’una temàtica concreta i es treballa amb tota l’escola, i l’altre lliure elecció dels infants.

Dins del Pla lector tenim establert  una programació dels 30 min de lectura diari: tot el grup, per parelles i un cop per setmana, l’apadrinament lector  que enguany s’ha iniciat en l’últim trimestre amb els alumnes de P5 i 4t.

Al Llarg del curs es treballa per potenciar l’impuls de la lectura planificant i desenvolupant activitats que afavoreixen les estratègies de comprensió lectora i anar acostant la lectoescriptura als més petits.

Educació infantil té una pissarra digital que permet apropar els recursos educatius digitals als alumnes en la pràctica diària. Igualment es disposa d’una aula d’informàtica on s’acostuma a anar en  petits grups .

Des de fa tres cursos s’han implantat  els Ambients en la jornada de la tarda on es barregen els tres nivells d’educació infantil segons els seus interessos i la seva curiositat es compta una proposta àmplia d’ambients i permeten atendre uns 12 infants a cada ambient.

 

  1. ORGANITZACIÓ FLEXIBLE DEL CENTRE

 

A Educació Infantil es treballa en franges horàries amplies, de 9 a 9:30h. es fa la mitja hora de lectura dins el Pla lector. De les 9:30 a les 11h. es dedica al treball de les àrees instrumentals dins dels racons d’aprenentatge, facilitant un suport inclusiu a partir de la docència compartida en tres d’aquestes sessions setmanals (Mestre de reforç, Mestre EE).

La participació de les famílies està molt vinculada a la celebració de les festes populars que són totes de portes obertes i poden col·laborar en l’organització d’algunes d’elles. També en algunes activitats d’aula com el fil de vida, la recollida d’informació per als projectes. I sempre que es creu oportú se les convida a participar.

També se’ls ofereixen xerrades relacionades amb l’àmbit d’educació i salut dels seus fills.

 

  1. AVALUACIÓ FORMATIVA I FORMADORA

 

Es comencen a incloure activitats de coavaluació i autoavaluació, especialment en els aspectes actitudinals.

Sovint  s’utilitza les rúbriques per avaluar activitats com la comprensió lectora i s’acostuma a seqüenciar els criteris d’avaluació.

Igualment es tendeix a compartir l’objectiu amb els alumnes i allò que esperem que ells aprenguin, i a oferir-los bastides per ajudar a superar objectius que es considera necessari.

 

  1. ACCIÓ TUTORIAL INDIVIDUAL I DE GRUP

 

Es fan diferents  actuacions per implicar als alumnes i les seves famílies entre ells la carta de Compromís.

Es potencia la tutoria entre iguals quan arriba un alumne nou al grup o quan hi ha dificultats en els aprenentatges. També l’entrevista tutor-alumne quan es veu necessària per poder arribar a contractes amb objectius a assolir.

Amb les famílies es fan dues entrevistes preceptives com a mínim una a l’inici o durant el curs i l’altra al final, a l’entrega dels informes. I sempre que es cregui necessari tant per part de la família com des de l’escola.

Amb el grup es fan assemblees de classe per tractar temes que sorgeixen en el dia a dia i també de caire organitzatiu .

Des de les tutories també es fa un treball de les emocions a partir dels cercles de diàleg .

 

EDUCACIÓ PRIMÀRIA

 

  1. PERSONALITZACIÓ DE L’APRENENTATGE

 

S’ha començat a introduir el treball cooperatiu en els grups d’E.P. en algunes àrees, català, matemàtiques i medi, organitzant petits grups per treballar i aconseguir objectius comuns.

Al llarg del curs es fa un Projecte interdisciplinar dins de la Setmana Cultural que gira a l’entorn d’una temàtica concreta.

Dins del Pla lector tenim establert ,un cop per setmana, l’apadrinament lector formant parelles d’alumnes de 1r i 6è i 2n i 5è. Enguany s’ha iniciat en l’últim trimestre amb els alumnes de P5 i 4t.

S’ha apostat a tota l’EP per potenciar l’impuls de la lectura planificant i desenvolupant activitats que afavoreixen les estratègies de comprensió lectora.

A totes les aules d’EP hi ha una pissarra digital que permet apropar els recursos educatius digitals als alumnes en la pràctica diària. Igualment es disposa d’una aula d’informàtica on s’acostuma a anar en grups partits.

Des de fa uns quants cursos es du a terme el SEP a tota l’ EP i es compta amb dos mestres, per desdoblar tots els grups de final de cicle. Es fa tres dies a la setmana.

 

 

  1. ORGANITZACIÓ FLEXIBLE DEL CENTRE

 

A l’EP es treballa en franges horàries amplies, de 9 a 9:30h. es fa la mitja hora de lectura dins el Pla lector. De les 9:30 a les 11h. es dedica al treball de les àrees instrumentals, facilitant un suport inclusiu a partir de la docència compartida en tres d’aquestes sessions setmanals.

La participació de les famílies està molt vinculada a la celebració de les festes populars que són totes de portes obertes i poden col·laborar en l’organització d’algunes d’elles.

També se’ls ofereixen xerrades relacionades amb l’àmbit d’educació i salut dels seus fills.

 

  1. AVALUACIÓ FORMATIVA I FORMADORA

 

Es comencen a incloure activitats de coavaluació i autoavaluació, especialment en els aspectes actitudinals.

Sovint  s’utilitza les rúbriques per avaluar activitats com la comprensió lectora i s’acostuma a seqüenciar els criteris d’avaluació.

Igualment es tendeix a compartir l’objectiu amb els alumnes i allò que esperem que ells aprenguin, i a oferir-los bastides per ajudar a superar objectius que es considera necessari.

 

  1. ACCIÓ TUTORIAL INDIVIDUAL I DE GRUP

 

Es fan diferents  actuacions per implicar als alumnes i les seves famílies entre ells la carta de Compromís.

Es potencia la tutoria entre iguals quan arriba un alumne nou al grup o quan hi ha dificultats en els aprenentatges. També l’entrevista tutor-alumne quan es veu necessària per poder arribar a contractes amb objectius a assolir.

Amb les famílies es fan dues entrevistes preceptives una a l’inici o durant el curs i l’altra al final, a l’entrega dels informes.

Amb el grup es fan assemblees de classe per tractar temes de caire organitzatiu .

Aquest curs s’ha iniciat la Comissió de representants de Primària , on dos alumnes de cada nivell s’han reunit amb l’equip directiu , un o dos cops per trimestre.

Des de les tutories també es fa un treball de les emocions a partir dels cercles de diàleg .

 

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA

 

  1. PERSONALITZACIÓ DE L’APRENENTATGE

 

Al llarg del curs, a nivell d’escola, es fa un Projecte interdisciplinar dins de la Setmana Cultural que gira a l’entorn d’una temàtica concreta. A més, a nivell de secundaria, els alumnes realitzaran 1 o 2 projectes cada trimestre, on participaran activament en la tria i presa de decisions, sent protagonistes del seu procés d’aprenentatge. Així mateix, en la línia del treball per projectes, es continuarà amb el treball cooperatiu iniciat a l’etapa de primària, treballant en petits grups.

Dins del Pla lector tenim establert ,un cop per setmana, l’apadrinament lector formant parelles d’alumnes de 1r i 6è i 2n i 5è. Enguany s’ha iniciat en l’últim trimestre amb els alumnes de P5 i 4t. La idea és que els de secundaria també hi col·laborin i participin d’aquest Pla lector, potenciant l’impuls de la lectura a través de diferents activitats.

A secundària es potenciarà molt la competència digital. Els alumnes disposaran del seu propi Chromebook, un equip amb el que podran treballar tan a l’aula com a casa. Es combinarà l’ús de libres digitals amb el material creat pel propi claustre de mestres, adaptant l’aprenentatge en tot moment a les necessitats que presenti el grup.

 

  1. ORGANITZACIÓ FLEXIBLE DEL CENTRE

 

A l’ES es treballarà en franges horàries diversificades, donat que en aquesta etapa canvia la disposició de l’horari.

De 9 a 9:30h. es fa la mitja hora de lectura dins el Pla lector. Aquesta franja horària és comú amb tota l’escola.

També s’intentarà fer coincidir l’estona (total o parcial) de l’esbarjo, per mantenir la relació internivell dels alumnes.

La tarda del dimarts també es farà coincidir amb el CS en tallers diversos.

La resta de l’horari es dedicarà al treball de les diferents àrees, facilitant un suport inclusiu a partir de la docència compartida.

La participació de les famílies està molt vinculada a la celebració de les festes populars que són totes de portes obertes i poden col·laborar en l’organització d’algunes d’elles.

De la mateixa manera, la idea amb els alumnes de secundària és obrir-nos al barri, participant en diferents activitats i fent ús de diversos equipaments dels quals disposa, com la biblioteca o el centre cívic, entre d’altres.

 

  1. AVALUACIÓ FORMATIVA I FORMADORA

 

És important compartir amb els alumnes tant els objectius com la manera d’avaluar-los. En aquest sentit, se’ls donaran a conèixer també els criteris d’avaluació.

Les activitats de coavaluació i autoavaluació, així com les rúbriques, seran claus, sobretot pel que fa a la valoració dels projectes i del treball cooperatiu.

 

  1. ACCIÓ TUTORIAL INDIVIDUAL I DE GRUP

 

Donat que l’etapa de secundària suposa un canvi significatiu sobretot pel que fa referència al professorat, on hi ha més canvis segons les assignatures impartides, l’equip de secundària cotutoritzarà el grup.

Així mateix, en la línia d’implicar els alumnes, es seguirà potenciant la tutoria entre iguals,  d’acord amb la metodologia del treball cooperatiu.

Amb les famílies es faran entrevistes per informar de l’evolució dels seus fills/es.

Sortida/colònies a inici de curs per fer cohesió de grup i treballar les emocions, un fil conductor que es mantindrà durant tot el curs.

Amb el grup es faran assemblees de classe per tractar temes de caire organitzatiu. D’aquesta manera, a més de treballar el respecte i la presa de decisions, els alumnes es fan més partícips del que passa al seu voltant, el que els motiva i els fa implicar-se més.