PRIMER ERASMUS VACARISSENC!

Volem informar-vos que el passat 10 de març vam tornar del primer Erasmus+ realitzat a l’Institut Vacarisses, i sense cap mena de dubte ha sigut una experiència excepcional i que ens ha motivat a continuar amb aquest projecte Erasmus+.

Marxàvem el dia 3 de març en un vol d’unes 2 hores, per alguns dels nostres alumnes era la primera vegada que viatjaven amb avió. Després d’una hora més d’autobús arribem a Lamego, una ciutat petita pròxima a Porto. Allà ens esperaven les famílies que ens acollirien els següents set dies.

Durant l’estada, els nostres alumnes dormien a les cases de les seves famílies d’acollida, els quals els van tractar com si fossin un membre més de la família. Estem molt contents i satisfets de la immersió en la cultura portuguesa que ha fet l’alumnat vacarissenc!

El seu dia consistia en una hora de classe “normal” amb l’alumnat portuguès. La resta del matí ens agrupàvem per treballar les ODS (objectius de desenvolupament sostenible), acordats per l’ONU amb el propòsit de l’agenda 2030. Centrant-nos en l’ODS 12 (Consum i producció responsable).

Era el moment d’aplicar tot el treball fet a la plataforma internacional d’eTwinning durant els dos primers trimestres de l’optativa Erasmus+ que fem a l’institut. L’alumnat participant de la mobilitat representa al seu centre per arribar a acords internacionals amb la resta de l’alumnat d’altres centres. Procés similar al que farien els responsables de les nacions unides, estimulant i empoderant el treball de col·laboració entre diferents tarannàs de treball i de pensament.

Els grup de treballs estaven formats per alumnat del centre de Vacarisses, Puerto de Santa María i Lamego, primerament detectaven una problemàtica relacionada amb l’ODS 12 i consensuaven unes accions, dins del marc de les seves possibles actuacions, per tal d’assolir l’ODS per l’agenda 2030. El centre de Catània (Itàlia) no hi va poder ser present pel confinament degut al COVID19, però això no els va aturar a l’hora de seguir participant en el projecte, van fer el treball previ comú de forma telemàtica i participaran de les properes trobades.

A l’acabar el treball de les ODS, dinàvem a l’escola i ens preparàvem per una tarda d’activitats culturals. Vam tenir l’oportunitat de parlar amb la consellera d’educació de la ciutat de Lamego, veure el centre històric, cantar amb la tuna de l’institut una cançó sobre el reciclatge feta especialment per aquest Erasmus. També vam poder visitar l’empresa Resinorte de tractament de residus, l’alumnat va quedar en xoc de la quantitat de residus que pot produir una ciutat petita com és Lamego i la conscienciació de la importància de l’ODS 12 treballada durant els dos primers trimestres.

Un dels dies vam visitar la espectacular ciutat de Porto i el dissabte, conjuntament amb els alumnes que acollien, es va fer una excursió per la muntanya fins a arribar a un petit riu on vam dinar i remullar-nos els peus.

El diumenge l’alumnat va compartir el dia de manera exclusiva amb les famílies que els van fer menjars típics de la zona, anar a restaurants, fer activitats, jocs, trobades entre famílies, pujar els casi 1000 esglaons de l’escala barroca del “Santuario Nossa Senhora dos Remedios”.

Estem molt contents i orgullosos de la primera experiència Erasmus+ tant del nostre alumnat com del centre. Pel que podem concloure que l’aposta cap a un centre amb Erasmus + ha sigut un èxit, brindant oportunitats úniques en un entorn protegit, on els nostres alumnes poden créixer i desenvolupar-se en situacions noves i engrescadores.