Competència Matemàtica

Decidim treballar les matemàtiques sempre de forma competencial, és a dir, donant molta importància no només als continguts sinó a la millora de les habilitats matemàtiques dels nostres alumnes. Hi ha competències en tots els àmbits, algunes d’elles inclús són treballades de forma compartida entre diversos departaments.

En el nostre cas, la tasca que ens pertoca és millorar les habilitats matemàtiques dels nostres alumnes, habilitats que es mouen al voltant de quatre eixos, a saber:

• el desenvolupament d’estratègies per al plantejament i resolució de problemes,
  • el desenvolupament de la capacitat de raonament
  • les connexions i la utilització del pensament matemàtic per comprendre situacions de les pròpies matemàtiques, d’altres matèries i de la realitat
  • el desenvolupament de les habilitats d’expressió matemàtica de forma tant oral, escrita o digital.

Així doncs, al llarg de tota l’ESO, treballarem i avaluarem als nostres alumnes en aquestes quatre direccions, millorant les seves habilitats matemàtiques. També seran aquests ítems els que trobarem als butlletins de notes a partir d’ara

Com puc saber – us preguntareu – si he arribat a assolir (a adquirir) aquestes habilitats.  Doncs perquè així sigui, quan arribis a quart curs de l’eso, t’has de fer aquestes preguntes i respondre-les afirmativament:

Pel que fa al plantejament i resolució de problemes
  1. Sóc capaç d’entendre i plantejar un problema, utilitzant llenguatge matemàtic, símbols, dibuixos, etc?
  2. Sóc capaç i tinc prou coneixements matemàtics i estratègies com per resoldre un problema?
  3. Sóc capaç de trobar més d’una manera de resoldre un problema? Quantes?
  4. Sóc capaç de fer i fer-me preguntes matemàtiques i escriure i inventar-me els meus propis problemes?
Pel que fa a les habilitats de raonament 5. Sóc capaç de raonar i utilitzar estratègies (deducció, inducció, raonament a l’absurd, etc) per resoldre problemes i comprovar si els resultats son coherents?

6. Sóc capaç d’aplicar aquests raonaments de forma general a situacions de la vida o d’altres matèries?

Pel que fa a les habilitats de connexió 7. Sóc capaç de resoldre problemes que requereixin utilitzar i relacionar coses que conec de diferents branques dins les matemàtiques (geometria, algebra, mesura, estadística,…), treballades en aquest curs o en anteriors?

8. Sóc capaç d’aplicar les matemàtiques per entendre i resoldre problemes de la vida diària, d’altres matèries o en altres situacions?

Pel que fa a les habilitats d’expressió matemàtica  9. Sóc capaç d’explicar un concepte matemàtic de diferents maneres?

10. Sóc capaç -no només de fer- sinó d’explicar de forma oral i escrita (i utilitzant de forma correcta el llenguatge tècnic propi de la matèria) continguts matemàtics?

11. Sóc capaç de treballar i comunicar i expressar les idees matemàtiques per resoldre problemes i experiments amb altres persones de forma col·laborativa?

12. Sóc capaç d’utlitzar la tecnologia i els programes informàtics per resoldre problemes o expressar-me matemàticament?

Podreu trobar una informació molt més detallada al següent enllaç.

Al quart curs de l’ESO, i amb caràcter obligatori, els nostres alumnes realitzen al centre les proves externes diagnòstiques de competències bàsiques. Aquestes proves seran una manera més de comprovar si hem arribat a assolir els objectius que ens proposàvem al començament, d’una manera objectiva.

Posem a la vostra disposició els models de proves de l’àmbit matemàtic que s’han dut a terme els darrers cursos.

Proves 2011/12 Proves 2012/13 Proves 2013/14 Proves 2014/15 Proves 2015/16
Proves 2016/17 Proves 2017/18 Proves 2018/19 Proves 2019/20