Entrevista amb Florenci Sales

e-Twinning: una experiència interessant

Entrevista a Florenci Sales Vilalta

Entrevistadors: Oriol Romanyà / Tània Michavila / Dragos Bandi

L’INS de La Sénia porta des del curs 2012-13 realitzant projectes e-Twinning i intercanvis internacionals amb centres europeus. En concret, s’han dut a terme diversos projectes que relacionen l’esport i la ciència com “Physical Awareness” o “We Run We Learn” i que han portat l’alumnat a practicar esport (sobretot curses per muntanya), enregistrar els seus recorreguts i estudiar-los després a classe a partir de les lleis apreses a les classes de Matemàtiques i Ciències.

Per tal de conèixer el funcionament de tot plegat, hem entrevistat Floren Sales, professor de l’Institut de la Sénia, responsable de l’activitat i assessor de projectes internacionals e-Twinning i l’Erasmus +.

1. Ara mateix esteu treballant en un projecte e-Twinning internacional. Quina va ser la motivació que us va fer iniciar el projecte?

És el tercer projecte que fem amb un intercanvi. La motivació és que els alumnes puguin treballar amb companys d’altres països, i això crec que per a ells és un plus afegit per voler aprendre més, per compartir els aprenentatges amb estudiants d’altres països… Bàsicament, la motivació és compartir les coses amb gent d’un altre país.

2. Si mires enrere, com creus que era aquest institut fa cinc o set anys? Es feien projectes anteriorment?

No. Ja estic fent el meu sisè curs aquí, en aquest institut. Quan vaig arribar, de projectes internacionals no se’n feien. Vam començar amb l’e-Twinning fa cinc anys, si ho dic bé, i al cap de 2 anys, vam començar a fer projectes Erasmus +. Vull dir que cinc anys enrere no es feien projectes internacionals.

3. Quines són les claus per aconseguir la implicació de tota la comunitat educativa: docents, alumnes i famílies?

Hi ha un bon nombre de professorat que veu molts avantatges en els projectes internacionals o intercanvis: el fet de que els alumnes parlen l’anglès, el fet de que els alumnes convisquen aquí i a l’estranger amb altres famílies… tot això, els professors veuen que és bo.

Les famílies, també, veuen que els seus fills aprenen i de vegades s’ho passen molt bé.

Per als alumnes, penso jo, que és molt potent poder viure una setmana aquí amb gent de fora i després viure a casa seva; vull dir, és una experiència molt bona que els alumnes valoren molt.

4. Què suposa per al centre la participació en un projecte com e-Twinning?

S’ha de comprometre a fer un treball en cooperació amb altres centres. Marquem un pla de treball que hem de complir. Bàsicament és això.

5. Quins són els beneficis d’incloure aquest tipus de projectes a l’aula?

Bé, ja ho hem dit abans, però els beneficis principals són, primerament, que les activitats que fem intentem que siguin molt aplicades: apropem el que fem a classe a la realitat. Això ja d’entrada fa que l’alumne s’interesse més pels temes tractats i, a la vegada, que ho faci de manera cooperativa amb alumnat d’altres països. Crec que tot això dóna una mica més d’interès per a l’alumne.

6. Creus que és difícil per als alumnes incorporar-se en aquest projecte?

La primera dificultat és sempre l’anglès, és clar. En aquests projectes s’ha de parlar utilitzant la llengua estrangera que és l’anglès, ja que totes les assignatures, durant el projecte, es fan en aquesta llengua. Cal tenir en compte que un dels principals objectius és justament aquest: utilitzar l’anglès en altres matèries i millorar aquesta llengua.

7. Com creus que és la tasca d’assessor de projectes internacionals? És difícil?

És el primer curs que ho faig. És una figura que s’ha creat ara nova; jo estic començant a treballar en això. No ho sé ben bé encara – a final de curs potser et podré contestar aquesta pregunta millor -, però bàsicament dedicarem el temps a aprendre d’aquests projectes i transmetre-ho a altres professors. Em motiva molt fer-ho.

8. Caldria fer més projectes com aquests en el futur? Se n’hauria de fer més regularment?

Som un institut menut. No som tants per fer-ne més alhora; això sí, fer-ne un cada curs a l’institut com a mínim crec que seria necessari, perquè és com si obríssem l’aula a Europa. Sempre estem tancats a classe. Seria com obrir-ne la porta i deixar que hi entri l’aire fresc en forma d’anglès i d’altres països. Això és molt interessant tant per als docents com per a l’alumnat, i per això cal fer, al menys, un projecte per curs.

Moltes gràcies, Floren, pel teu temps.